|
|
Projekt dotyczy nowej koncepcji mechanizmu wychylania klap samolotu pasażerskiego, pozwalającego na indywidualne wychylanie każdej klapy. W ramach projektu opracowany zostanie nowy mechanizm napędowy klap zintegrowany ze strukturą skrzydła. Głównym celem projektu NEFS jest modyfikacja mechanizmu wychylania klap skrzydła samolotu w celu zwiększenia niezawodności, zmniejszenia kosztów, dodania nowych możliwości funkcjonalnych, uproszczenia montażu i poprawy bezpieczeństwa pasażerów dzięki większej redundancji systemu.
Wyniki projektu doprowadzą do:
Podstawowym wyzwaniem przy rozwoju nowego, zintegrowanego systemu wychylania klap jest umieszczenie w bardzo ograniczonej przestrzeni układu odpornego na uszkodzenia, bez niekorzystnych skutków w postaci wzrostu masy całego układu, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy elementów mocujących system. Jest to możliwe do osiągnięcia tylko przez interdyscyplinarne podejście do integracji systemu ze strukturą, zrealizowane przy rozwiązaniach konstrukcyjnych zgodnych ze standardami lotniczymi.
Zespół ZAiOL odpowiada za symulację działania układu wychylania klap oraz badanie jego wpływu na osiągi samolotu. Przewidywane zadania dotyczą stworzenia ogólnej koncepcji modelu systemu, modeli jego elementów, integracji tych modeli, włączenie funkcji diagnostycznych do modelu symulacyjnego i symulację awarii. Model systemu różnicowego wychylania klap będzie integrowany z modelem mechaniki lotu samolotu opracowanym przez innego partnera konsorcjum. Wyniki prowadzonych prac będą na bieżąco wykorzystywane przez partnerów projektujących układ oraz przygotowujących badania na stanowisku.
Projekt NEFS realizowany jest w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. W projekcie uczestniczy 13 partnerów z budżetem 6.1 milionów euro.