Zespoły badawcze
Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej należy do czołówki jednostek realizujących multidyscyplinarne badania naukowe z obszarów energetyki, inżynierii środowiska, lotnictwa i kosmonautyki, robotyki i w ogólności szeroko rozumianej inżynierii mechanicznej.
Prezentujemy nasze zespoły badawcze z Instytutu Techniki Cieplnej i Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej
Najważniejsze osiągnięcia uzyskane w badaniach naukowych prowadzonych na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa
Wśród bardzo wielu sukcesów uzyskanych ostatnio przez pracowników naukowych Wydziału MEL na podkreślenie zasługują:
- Opracowanie metody symulacji przepływów transsonicznych wokół samolotu w pełnej konfiguracji, wraz z kompletnym oprogramowaniem;
- Opracowanie metody badania stabilności nieliniowej przepływu dla przypadku chropowatych ścian;
- Opracowanie bardzo dokładnej metody numerycznej do badania przepływu krwi w tętnicach;
- Opracowanie algorytmów i oprogramowania do generowania i adaptacji sieci nie strukturalnych i hybrydowych;
- Analiza dynamiczna samolotu w przypadkach dużych katów natarcia;
- Skonstruowanie szybowca PW-6, który jest ulepszoną, dwumiejscową wersją Szybowca Klasy Światowej PW-5;
- Skonstruowanie specjalnego stanowiska do badań wytrzymałościowych z wykorzystaniem opracowanej metody rezonansowej;
- Skonstruowanie elektronicznego układu sterowania dla małego samolotu;
- Opracowanie nowoczesnych systemów nawigacji dla różnych typów pojazdów – samolotów, statków, samochodów;
- Opracowanie nowoczesnych metod symulacyjnych do badania procesów nieustalonych w siłowniach;
- Opracowanie opartych na sieciach neuronowych metod optymalizacji spalania w bojlerach;
- Skonstruowanie nowoczesnego Systemu Monitorowania Pracy Elektrowni;
- Opracowanie nowoczesnych metod modelowania matematycznego oraz badań doświadczalnych spalania gazów i pyłów oraz wybuchów;
- Opracowanie nowoczesnych metod modelowania matematycznego oraz wizualizacji procesów spalania w silnikach wewnętrznego spalania;
- Opracowanie efektywnych polowych technik wizualizacyjnych do badania pól prędkości i temperatury w przypadkach przepływu ciepła i przepływu płynu;
- Opracowanie nowej koncepcji spiralnego wymiennika ciepła jako zbiornika energii ciepła przemiany fazowej;
- Konstruowanie oraz wytwarzanie (we współpracy z innymi wydziałami PW oraz ośrodkami medycznymi) implantów np. stawu łokciowego (patent) czy stawu biodrowego (nietypowa budowa – na indywidualne zamówienia)
- Opracowanie nowoczesnych i efektywnych metod inspekcji w oparciu o roboty mobilne;
- Konstruowanie maszyn kroczących, opracowanie metod syntezy ich ruchu oraz nawigacji;
- Opracowanie nowoczesnych metod badań bezpieczeństwa ruchu drogowego (w szczególności małych samochodów) z zastosowaniem rzeczywistości wirtualnej;
- Skonstruowanie PARAPODIUM PW – urządzenia przeznaczonego do rehabilitacji paraplegików, posiadającego unikalne cechy konstrukcyjne;