Poddano ankietyzacji 47 przedmiotów polskojęzyczne obejmujące wykład, 20 obejmujących wykład i ćwiczenia. 13 wykładów w języku angielskim i 6 ćwiczeń w języku angielskim i 2 lektoraty. W przypadku pozostałych 3 wykładów w języku polskim, 1 ćwiczeń w języku polskim oraz 3 wykładów w języku angielskim liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 88 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 3341 ankiet, w tym 393 dotyczyło zajęć w języku angielskim i 55 lektoratów. Uzyskane oceny były następujące:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
W grupie pytań A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć (4.66. 4.74. 4.46. 4.77 ) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4.62. w tym słabej wypadły zajęcia prowadzone w języku angielskim – średnia 4.46. w następnej kolejności wysoko oceniano punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć – 4.55, a dalej stosunek prowadzącego do studentów – 4.54, przekazywanie informacji praktycznych - 4.42, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia - 4.37, jasność kryteriów oceniania - 4.37, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.37, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4.22. Daje się tu zauważyć iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały oceny trochę poniżej średniej całkowitej.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4.14, we wszystkich przypadkach deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach wynoszącą w większości przypadków 100-76%.
W grupie pytań C średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3.99, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na 3.98. W tej grupie pytań zdecydowanie wyższe oceny uzyskały lektoraty.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr zimowy
Rodzaj zajęć | pyt.1 | pyt.2 | pyt.3 | pyt.4 | pyt.5 | pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 4.37 | 4.29 | 4.14 | 4.56 | 4.66 | 4.41 | 4.22 | 4.52 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4.57 | 4.52 | 4.36 | 4.63 | 4.74 | 4.47 | 4.36 | 4.59 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4.23 | 4.20 | 3.97 | 4.44 | 4.46 | 4.09 | 4.16 | 4.43 |
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe | 4.61 | 4.49 | 4.48 | 4.66 | 4.77 | 4.53 | 4.36 | 4.68 |
Średnia roczna MEiL | 4.42 | 4.37 | 4.22 | 4.55 | 4.62 | 4.37 | 4.37 | 4.54 |
Semestr letni 2015/2016
Poddano ankietyzacji 39 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład i 11 obejmujących wykład i ćwiczenia, 5 wykładów w języku angielskim i 4 ćwiczenia w języku angielskim oraz 3 lektoraty. W przypadku pozostałych 11 wykładów w języku polskim i 2 ćwiczeń w języku polskim liczba oddanych ankiet była za mała aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 62 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1949 ankiet, w tym 204 dotyczyło zajęć w języku angielskim i 57 lektoratów
Uzyskane oceny były następujące:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
W grupie pytań A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć (4.66, 4.67. 4.61, 4.42 ) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4.55, w tym słabej wypadły zajęcia prowadzone w języku angielskim – średnia 4.52, w następnej kolejności wysoko oceniano punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć – 4.54, a dalej stosunek prowadzącego do studentów – 4.52, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4.46, umiejętność przekazywanie informacji praktycznych - 4.4, jasność kryteriów oceniania - 4.37, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.37, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4.20. Daje się tu zauważyć iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały oceny trochę poniżej średniej całkowitej.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4.23, w większości przypadków deklarowano, iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach wynoszącą 100-51%.
W grupie pytań C średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3.94, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na 3.96. W tej grupie pytań zdecydowanie wyższe oceny uzyskały lektoraty.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr letni
Rodzaj zajęć | pyt.1 | pyt.2 | pyt.3 | pyt.4 | pyt.5 | pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 4.46 | 4.34 | 4.26 | 4.54 | 4.66 | 4.36 | 4.31 | 4.57 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4.56 | 4.50 | 4.36 | 4.53 | 4.67 | 4.50 | 4.35 | 4.55 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4.36 | 4.30 | 4.27 | 4.47 | 4.61 | 4.33 | 4.35 | 4.59 |
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe | 4.20 | 4.32 | 3.92 | 4.60 | 4.42 | 4.27 | 4.83 | 4.38 |
Średnia roczna MEiL | 4.42 | 4.37 | 4.22 | 4.55 | 4.62 | 4.37 | 4.37 | 4.54 |
WYKRES 1: Średnie ocen w semestrze zimowym i letnim
Nie ma istotnej różnicy pomiędzy ocenami uzyskanymi w semestrach zimowym i letnim (WYKRES 1). W skali roku w grupie pytań A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć – 4.62, a dalej: punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć - 4.55, stosunek prowadzącego do studentów - 4.54, przekazywanie informacji praktycznych - 4.42, jasność kryteriów oceniania - 4.37, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4.37. możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.37, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4.22. W grupie B stosunek studenta do zajęć oceniono średnio na 4.06.
W grupie pytań C średnia całkowita wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3.89 a stan techniczny dostępnego wyposażenia uzyskał średnią ocenę 3.34.
Na WYKRESIE 2 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku akademickim 2014/15 i 2015/16.
WYKRES 2: Porównanie średnich w roku 2014/15 i 2015/16
Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni. Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę. aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji oceny wyników kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.
Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia jest różna w zależności od rodzaju zajęć i liczności grupy. Mniejszą efektywność odnotowuje się dla dużych grup i zajęć typu wykłady kształtuje się ona od 30 do 70% (średnio ok. 60%) . Dla zajęć projektowych. ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje się na poziomie 70% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej i wszyscy obecni na zajęciach ankiety te oddają.
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których omawiali sposób prowadzenia zajęć, ich program oraz materiały dydaktyczne.
Sposób prezentacji wyników
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są na stronach internetowych Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki najsłabsze.
Najlepsze wyniki ankietyzacji są zbliżone do ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za semestrach zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.
Opracowanie
Dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. PW