Poddano ankietyzacji 22 przedmiotów polskojęzyczne obejmujące wykład, 20 obejmujących wykład i ćwiczenia. 8 wykładów w języku angielskim i 2 ćwiczeń w języku angielskim i 2 lektoraty. W przypadku pozostałych 6 wykładów w języku polskim, 1 ćwiczeń w języku polskim oraz 6 wykładów w języku angielskim liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 88 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1400 ankiet, w tym 86 dotyczyło zajęć w języku angielskim i 31 lektoratów
Uzyskane oceny były następujące:
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim – wykłady
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Lektoraty
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
W grupie pytań A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć (4,72, 4,64, 4,86, 4,76) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4,75. W następnej kolejności wysoko oceniano stosunek prowadzącego do studentów – 4,74, jasność kryteriów oceniania - 4,60, punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć – 4,57, a dalej przekazywanie informacji praktycznych - 4,55, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia - 4,51, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.49, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,35. Po raz pierwszy nie daje się zauważyć, iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały oceny poniżej średniej całkowitej.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,23, w większości przypadków deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 (poza wykładami w języku angielskim 0-2) i procentową obecność na wykładach wynoszącą w większości przypadków 100-76%.
W grupie pytań C średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,98, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na 3,97.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr zimowy
Rodzaj zajęć | pyt.1 | pyt.2 | pyt.3 | pyt.4 | pyt.5 | pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 4,51 | 4,39 | 4,18 | 4,67 | 4,72 | 4,38 | 4,31 | 4,49 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4,55 | 4,55 | 4,33 | 4,59 | 4,64 | 4,59 | 4,40 | 4,76 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4,48 | 4,84 | 4,54 | 4,59 | 4,86 | 4,58 | 4,64 | 4,84 |
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe | 4,65 | 4,60 | 4,36 | 4,44 | 4,76 | 4,41 | 4,67 | 4,85 |
Średnia roczna MEiL | 4,52 | 4,55 | 4,26 | 4,58 | 4,70 | 4,46 | 4,39 | 4,65 |
Poddano ankietyzacji 27 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład i 8 obejmujących wykład i ćwiczenia, 9 wykładów w języku angielskim i 5 ćwiczenia w języku angielskim oraz 2 lektoraty. W przypadku pozostałych 6 wykładów w języku polskim liczba oddanych ankiet była za mała aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 42 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1460 ankiet, w tym 256 dotyczyło zajęć w języku angielskim i 32 lektoratów
Uzyskane oceny były następujące:
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim – wykłady
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
Lektoraty
Pytania A;
Pytania B:
Pytania C:
W grupie pytań A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć (4,72, 4,78, 4,43, 4,66) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4,65, w tym nieco słabej wypadły zajęcia prowadzone w języku angielskim – średnia 4,55, w następnej kolejności wysoko oceniano punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć – 4,58, a dalej stosunek prowadzącego do studentów – 4,57, umiejętność przekazywanie informacji praktycznych - 4,50, jasność kryteriów oceniania - 4,50, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,42, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4,28, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,17.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,24, w większości przypadków deklarowano, iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach wynoszącą 75-51%.
W grupie pytań C średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,91, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na 3.95. W tej grupie pytań zdecydowanie wyższe oceny uzyskały lektoraty.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr letni
Rodzaj zajęć | pyt.1 | pyt.2 | pyt.3 | pyt.4 | pyt.5 | pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 4,39 | 4,39 | 4,26 | 4,55 | 4,72 | 4. 4,35 | 4,23 | 4,52 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4,75 | 4,64 | 4,20 | 4,83 | 4,78 | 4,60 | 4,56 | 4,81 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4,34 | 4,43 | 3,90 | 4,49 | 4,43 | 4,09 | 3,91 | 4,17 |
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe | 4,50 | 4,55 | 4,31 | 4,46 | 4,66 | 4,57 | 4,42 | 4,77 |
Średnia roczna MEiL | 4,52 | 4,55 | 4,26 | 4,58 | 4,70 | 4,46 | 4,39 | 4,65 |
WYKRES 1: Średnie ocen w semestrze zimowym i letnim
Nie ma istotnej różnicy pomiędzy ocenami uzyskanymi w semestrach zimowym i letnim (WYKRES 1), chociaż w większości przypadków wyższe średnie zaobserwowano w semestrze zimowym. W skali roku w grupie pytań A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć – 4,70, a dalej: stosunek prowadzącego do studentów - 4,65, punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć – 4,58, jasność kryteriów oceniania - 4,55, przekazywanie informacji praktycznych - 4,52, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,46, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4,39. dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4.26. W grupie B stosunek studenta do zajęć oceniono średnio na 4,18.
W grupie pytań C średnia całkowita wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,79 a stan techniczny dostępnego wyposażenia uzyskał średnią ocenę 3,89.
Na WYKRESIE 2 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku akademickim 2015/16 i 2016/17. Oceny uzyskane w roku akademickim 2016/17 wyższe w grupie pytań A w stosunku do roku akademickiego 2015/16, podobnie w grupie pytań B i C
WYKRES 2: Porównanie średnich w roku 2015/16 i 2016/17
Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni. Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę. aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji oceny wyników kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.
Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia jest różna w zależności od rodzaju zajęć i liczności grupy. Mniejszą efektywność odnotowuje się dla dużych grup i zajęć typu wykłady kształtuje się ona od 30 do 50% . Dla zajęć projektowych. ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje się na poziomie 70% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej i wszyscy obecni na zajęciach ankiety te oddają.
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów i Kierownikom zakładów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których omawiali sposób prowadzenia zajęć, ich program oraz materiały dydaktyczne.
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są na stronach internetowych Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki najsłabsze.
Najlepsze wyniki ankietyzacji są zbliżone do ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za semestrach zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.
Opracowanie
Dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. PW