Podstawowym celem projektowania aerodynamicznego jest określenie takiej
geometrii zewnętrznej samolotu, która zapewni możliwie najlepsze osiągi
(np. dużą prędkość maksymalną, niską prędkość przeciągnięcia, wymaganą
manewrowość, dużą doskonałość aerodynamiczną w przewidywanym zakresie
warunków lotu, itd.). Konieczne jest jednak uwzględnienie licznych
wymagań dodatkowych, związanych z własnościami pilotażowymi,
bezpieczeństwem, zachowaniem w sytuacjach ekstremalnych itp.
Seminarium poświęcone będzie naświetleniu podstawowych problemów
związanych z projektowaniem aerodynamicznym samolotów i szybowców oraz
powiązań tego procesu z innymi aspektami projektowania (struktury,
wytrzymałości, eksploatacji). Przedstawione zostaną niektóre koncepcje
aerodynamiczne (idee lub „technologie” projektowania aerodynamicznego)
oraz sposoby ich implementacji. Całość zilustrowana zostanie przykładami
projektów aerodynamicznych samolotów i szybowców zrealizowanych przez
autora.