Simulating Aircraft Stability and Control Characteristics for Use in Conceptual Design
Rys. 1 - Idea zmniejszenia czasu i kosztów realizacji projektu nowego samolotu
Główną ideą projektu SimSAC było zmniejszenie kosztów realizacji projektu nowego samolotu (Rys. 1). Powszechnie stosowane na etapie projektu koncepcyjnego, standardowe pół-empiryczne metody wyznaczania charakterystyk aerodynamicznych, często nie są wystarczająco dokładne, zwłaszcza gdy analizowany układ nie jest konwencjonalny. Błędy popełnione na wstępnym etapie bywają trudne do skorygowania i są źródłem poważnych dodatkowych kosztów wskutek konieczności powtarzania drogich badań w tunelach aerodynamicznych czy też badań w locie. Błędy popełnione na wstępnym etapie mogą również prowadzić do różnych problemów z produktem finalnym, takich jak opóźnienie całego projektu, w tym certyfikacji i dostawy do klienta, różne ograniczenia eksploatacyjne czy też pogorszenie uzyskanych osiągów. Dysponując metodami obliczeniowymi dającymi wiarygodne dane na etapie projektu koncepcyjnego można znacząco skrócić czas i zmniejszyć koszty i ryzyko ewentualnych błędów projektowych, korygując je tak wcześnie jak to możliwe. Podstawą do oceny jakości projektu są własności lotne samolotu, definiowane w oparciu o charakterystyki stateczności i sterowania. Możliwość sprawdzenia wpływu układu sterowania w tym systemów poprawy stateczności na własności lotne samolotu na etapie projektowania koncepcyjnego jest atrakcyjnym narzędziem i może pozwolić na rozszerzenie zakresu stosowalności projektowanego samolotu oraz pozwala rozważyć zupełnie nowe, nie stosowane dotychczas, konfiguracje. Wizją projektu SimSAC było stworzenie zintegrowanego środowiska projektowania i podejmowania decyzji, gdzie możliwe jest otrzymanie syntetycznych i wiarygodnych wyników dotyczących własności lotnych nowo projektowanego samolotu w możliwie krótkim czasie. System CEASIOM (Rys. 2), będący takim środowiskiem obliczeniowo-analitycznym, zaprojektowany i zbudowany został w ramach projektu SimSAC. Kluczowym elementem systemu CEASIOM jest moduł służący do oceny własności lotnych samolotu (SDSA), opracowany w Politechnice Warszawskiej.
Rys. 2 - Schemat blokowy środowiska CEASIOM