NORD – Numerical Optimization Results Demonstrator

Platforma bezzałogowa NORD – Numerical Optimization Results Demonstrator powstała jako obiekt badawczy, który prezentuje charakterystyki stateczności i sterowania uzyskane w wyniku optymalizacji numerycznej.

Doskonałe właściwości pilotażowe NORD skłoniły zespół PW MEiL do realizacji powiększonej dwukrotnie platformy bezzałogowej BALTIC NORD, która daje możliwość zabierania większego ładunku i duży zasięg operacyjny. Kontynuując prace badawcze zespół skupił się na możliwości badań alternatywnych układów napędowych. Dzięki modułowej budowie BALTIC NORD będzie miał wymienną część centropłata z trzema alternatywnymi napędami: elektrycznym, spalinowym i odrzutowym. W ramach badań planowane jest pozyskanie charakterystyk zróżnicowanych napędów i optymalizacja ich wykorzystania.

Docelowo planowany jest międzynarodowy przelot nad akwenem morza Bałtyckiego, który udowodni nieprzeciętne osiągi samolotu z zoptymalizowanym napędem.

Potencjał rozwojowy:

Dostępne dane:

W wyniku długotrwałego planu badawczego nad platformą bezzałogową NORD dostępnych jest szereg opracowanych danych dla samolotu, między innymi:

- wyniki obliczeń aerodynamicznych CFD

- dane aerodynamiczne zmierzone w tunelu aerodynamicznym PW MEiL, w tym charakterystyki powierzchni sterowych

- dane zarejestrowane w locie

- precyzyjne i zweryfikowane charakterystyki stateczności dynamicznej, przez porównanie danych obliczeniowych i danych zebranych w locie

Wdrożenie:

Platforma bezzałogowa BALTIC NORD umożliwia szeroki zakres zastosowań ze względu na duże rozmiary. Jej wykorzystanie jest również bardzo elastyczne, gdyż przy ograniczonym ładunku i zasięgu możliwa jest realizacja lotów w klasie systemów bezzałogowych poniżej 25kg. Jednocześnie rozmiary BALTIC NORD umożliwiają zwiększenie całkowitej masy do lotu do 40kg.

Platforma bezzałogowa może służyć do misji rozpoznania z możliwością zebrania danych wysokiej jakości ze względu na możliwość podjęcia aparatury pomiarowej o znacznej masie. Dzięki układowi latającego skrzydła, małemu przekrojowi czołowemu i strukturze kompozytowej samolot ma potencjalnie obniżone echo radarowe i wykrywalność.

Artykuły:

  • Mieloszyk J., Tarnowski A., Kowalik M., Perz R., Rzadkowski W., "Preliminary design of 3D printed fittings for UAV", Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 2019, Vol. 91 No. 5, pp. 756-760, doi: 101108/AEAT-07-2018-0182
  • Mieloszyk J., Tarnowski A., Tomaszewski A., Goetzendorf-Grabowski T., “Validation of Flight Dynamic Stability Optimization Constrains With Flight Tests”, Aerospace Science and Technology, 2020, Vol. 106 doi:10.1016/j.ast.2020.106193.
NORD Flight
Baltic Nord
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.