Platforma bezzałogowa NORD – Numerical Optimization Results Demonstrator powstała jako obiekt badawczy, który prezentuje charakterystyki stateczności i sterowania uzyskane w wyniku optymalizacji numerycznej.
Doskonałe właściwości pilotażowe NORD skłoniły zespół PW MEiL do realizacji powiększonej dwukrotnie platformy bezzałogowej BALTIC NORD, która daje możliwość zabierania większego ładunku i duży zasięg operacyjny. Kontynuując prace badawcze zespół skupił się na możliwości badań alternatywnych układów napędowych. Dzięki modułowej budowie BALTIC NORD będzie miał wymienną część centropłata z trzema alternatywnymi napędami: elektrycznym, spalinowym i odrzutowym. W ramach badań planowane jest pozyskanie charakterystyk zróżnicowanych napędów i optymalizacja ich wykorzystania.
Docelowo planowany jest międzynarodowy przelot nad akwenem morza Bałtyckiego, który udowodni nieprzeciętne osiągi samolotu z zoptymalizowanym napędem.
Potencjał rozwojowy:
Dostępne dane:
W wyniku długotrwałego planu badawczego nad platformą bezzałogową NORD dostępnych jest szereg opracowanych danych dla samolotu, między innymi:
- wyniki obliczeń aerodynamicznych CFD
- dane aerodynamiczne zmierzone w tunelu aerodynamicznym PW MEiL, w tym charakterystyki powierzchni sterowych
- dane zarejestrowane w locie
- precyzyjne i zweryfikowane charakterystyki stateczności dynamicznej, przez porównanie danych obliczeniowych i danych zebranych w locie
Wdrożenie:
Platforma bezzałogowa BALTIC NORD umożliwia szeroki zakres zastosowań ze względu na duże rozmiary. Jej wykorzystanie jest również bardzo elastyczne, gdyż przy ograniczonym ładunku i zasięgu możliwa jest realizacja lotów w klasie systemów bezzałogowych poniżej 25kg. Jednocześnie rozmiary BALTIC NORD umożliwiają zwiększenie całkowitej masy do lotu do 40kg.
Platforma bezzałogowa może służyć do misji rozpoznania z możliwością zebrania danych wysokiej jakości ze względu na możliwość podjęcia aparatury pomiarowej o znacznej masie. Dzięki układowi latającego skrzydła, małemu przekrojowi czołowemu i strukturze kompozytowej samolot ma potencjalnie obniżone echo radarowe i wykrywalność.
Artykuły: