Sukces studentki Katarzyny Kani w konkursie "O nauce po ludzku"
Katarzyna Kania, studentka II semestru studiów magisterskich kierunku Lotnictwo i kosmonautyka na naszym wydziale została laureatką ogólnopolskiego konkursu "O nauce po ludzku". Jej artykuł popularnonaukowy pt. "O samolocie, który lata dwa razy bardziej" zdobył uznanie jury, które wyłoniło go spośród 56 zgłoszonych prac.
W swojej pracy Katarzyna Kania opisuje koncepcję samolotów w układzie „tandem wing”. Konstrukcje te wyróżniają się tym, że za głównym skrzydłem znajduje się drugie, podobnych rozmiarów. Taki układ oferuje szereg potencjalnych korzyści, takich jak zmniejszenie zużycia paliwa czy zwiększenie bezpieczeństwa. Jednakże badanie tego typu samolotów stanowi wyzwanie ze względu na złożone wzajemne oddziaływanie obu skrzydeł, co wymaga zaawansowanych analiz i dużego nakładu pracy inżynierskiej.
Artykuł Katarzyny Kani zwraca uwagę na innowacyjne podejście do projektowania samolotów, które w przyszłości może zrewolucjonizować lotnictwo. Dzięki popularyzatorskiemu charakterowi tekstu autorka przedstawiła złożone zagadnienia w sposób przystępny i interesujący, co zyskało uznanie zarówno jury, jak i czytelników. Wygrana w konkursie potwierdza, że młodzi naukowcy potrafią łączyć wiedzę techniczną z umiejętnością popularyzowania nauki.
Do konkursu „O nauce po ludzku” można było zgłaszać artykuły popularnonaukowe opisujące wybrane zagadnienia naukowe w sposób zrozumiały i atrakcyjny dla szerokiego grona odbiorców. Tegoroczna edycja została rozszerzona poza Politechnikę Śląską – do udziału zaproszono także przedstawicieli innych uczelni i instytucji naukowych w Polsce.
Organizatorami wydarzenia byli Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej oraz Politechnika Śląska, które od lat promują ideę popularyzacji nauki i zachęcają młodych badaczy do dzielenia się swoją wiedzą.
Autorka zwycięskiego artykułu pragnie serdecznie podziękować dr. inż. Marcinowi Figatowi za wprowadzenie jej w fascynujący świat samolotów w konfiguracji tandem wing. Jego inspiracja, wiedza i wsparcie były kluczowe dla zgłębienia tego tematu i powstania wyróżnionej pracy.