Ankietyzacja 2014/2015

SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU ANKIETYZACJI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W ROKU AKADEMICKIM 2014/2015

Syntetyczne wyniki

Semestr zimowy 2014/2015

Poddano ankietyzacji 22 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład, i 12 obejmujących  wykład i ćwiczenia,  12 zajęć  w języku angielskim i 6 lektoratów, w przypadku pozostałych  6 przedmiotów liczba oddanych ankiet była za mała aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 52 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1805 ankiet, w tym 292 dotyczyło  12 zajęć  w języku angielskim.

Uzyskane oceny były następujące:

Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.38
  2. Jasność kryteriów oceniania   4.25
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.23
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.47
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.64
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.21
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.2
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.46

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.04
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3.72
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.67

Pozostałe przedmioty polskojęzyczne

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.53
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.43
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.13
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.5
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.66
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.39
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.26
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.54

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.2
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3.87
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.81

Przedmioty w języku angielskim – wykłady

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.13
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.11
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3.83
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.26
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.36
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.07
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.06
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.21

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.1
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych  4
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.96

 

Przedmioty w języku angielskim - pozostałe

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.16
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.1
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3.41
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.28
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.36
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.0
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.27
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.25

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 3.57
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych  3.57
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.45

 

Lektoraty

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.26
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.57
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.53
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.51
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.76
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.48
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.49
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.36

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.16
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-75%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 4.31
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 4.31

W grupie pytań  A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć (4.64, 4.66, 4.36, 4.36, 4.76 )  – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4.5,  w tym słabej wypadły  zajęcia prowadzone w języku angielskim – średnia  4.36, w następnej kolejności wysoko oceniano punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć  – 4.4, a dalej  stosunek prowadzącego do studentów – 4.36, przekazywanie informacji praktycznych  - 4.3, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia -  4.25, jasność kryteriów oceniania  - 4.245, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.23, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4.025. Daje się tu zauważyć iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały  oceny trochę  poniżej średniej całkowitej.

Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy  B - stosunek studenta do zajęć wynosiła  4,

we wszystkich przypadkach deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach wynoszącą  75-51%.

W grupie pytań C  średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3.9 a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na  3.84. W tej grupie pytań zdecydowanie wyższe oceny uzyskały lektoraty.

Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr zimowy

Rodzaj zajęć pyt.1 pyt.2 pyt.3 pyt.4 pyt.5 pyt.6 pyt.7 pyt.8
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład 4.38 4.25 4.23 4.47 4.64 4.  4.21 4.2 4.46
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne 4.53 4.43 4.13 4.5 4.66 4.39 4.26 4.54
Przedmioty w języku angielskim – wykłady 4.13 4.11 3.83 4.26 4.36 4.07 4.06 4.21
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe 4.16 4.1 3.41 4.28 4.36 4.0 4.27 4.25

Średnia roczna MEiL

4.34 4.25 4.02 4.38 4.45 4.2 4.22 4.3

Semestr letni 2014/2015

Poddano ankietyzacji 48 przedmiotów polskojęzycznych obejmujących wykład, i 21 obejmujących  wykład i ćwiczenia,  15 zajęć  w języku angielskim z wykładami, 7 pozostałych  i 2 lektoraty, w przypadku pozostałych  15 przedmiotów w języku polskim i 7 w języku angielskim  liczba oddanych ankiet była za mała aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 72 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 2930 ankiet, w tym 211 dotyczyło  zajęć  w języku angielskim.

Uzyskane oceny były następujące:

Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.42
  2. Jasność kryteriów oceniania   4.33
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.18
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.59
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.53
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.29
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.25
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.48

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.11
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 50-25%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3.73
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.7

Pozostałe przedmioty polskojęzyczne

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.6
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.59
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.19
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.54
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.59
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.54
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.31
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.59

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.37
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3.98
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.94

Przedmioty w języku angielskim – wykłady

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.28
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.28
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.03
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.59
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.46
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.13
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.16
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.37

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.05
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 50-25%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych  4.11
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 4.05

 

Przedmioty w języku angielskim - pozostałe

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.38
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.1
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.0
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.2
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.23
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 3.98
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 3.89
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.09

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.32
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych  3.78
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.84

 

Lektoraty

Pytania A;

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.21
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.0
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3.9
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 3.88
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.22
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.17
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.2
  8. Stosunek prowadzącego do studentów  4.2

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 3.75
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51%

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3.74
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.69

W grupie pytań  A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć– całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4.4,  nie zauważono istotnej różnicy pomiędzy  zajęciami prowadzonymi w języku angielskim i w języku polskim, w następnej kolejności wysoko oceniono przekazywanie informacji praktycznych  - 4.38,  punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć  – 4.36, a dalej  stosunek prowadzącego do studentów – 4.35, jasność kryteriów oceniania – 4.26, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.2,

umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.16,  dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4.06.

Daje się tu zauważyć iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały  oceny trochę poniżej średniej całkowitej.

Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy  B - stosunek studenta do zajęć wynosiła  4.12, dla przedmiotów polskojęzycznych z wykładem deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi  od 0 do 2 godzin a we pozostałych  od 2 do 4,  procentową obecność na wykładach zarówno polsko- jak i angielskojęzycznych zadeklarowano jako  50-25%,  a w pozostałych przypadkach jako 75-51%.

W grupie pytań C  średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3.87 a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na  3.844. W tej grupie pytań oceny powyżej średniej uzyskały przedmioty wykładowe prowadzone w języku angielskim.

Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr letni

Rodzaj zajęć pyt.1 pyt.2 pyt.3 pyt.4 pyt.5 pyt.6 pyt.7 pyt.8
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład 4.42 4.33 4.18 4.59 4.53 4. 4.29 4.25 4.49
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne 4.6 4.59 4.19 4.54 4.59 4.54 4.31 4.59
Przedmioty w języku angielskim – wykłady 4.28 4.28 4.03 4.59 4.46 4.13 4.16 4.37
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe 4.38 4.1 4.0 4.2 4.23 3.98 3.89 4.09
Średnia całkowita MEiL 4.34 4.25 4.02 4.38 4.45 4.2 4.22 4.3

Wynik całkowity  za rok 2014/15

WYKRES 1: Średnie ocen w semestrze zimowym i letnim

wykres1

Nie ma istotnej różnicy pomiędzy ocenami uzyskanymi w semestrach zimowym i letnim (WYKRES 1). W skali roku w grupie pytań A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć – 4.45, a dalej: punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć - 4.38, przekazywanie informacji praktycznych  - 4.34, stosunek prowadzącego do studentów  - 4.305, jasność kryteriów oceniania  - 4.25, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia –4.23, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.2, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4.02. W grupie B stosunek studenta do zajęć oceniono średnio na  4.06.

W grupie pytań C  średnia całkowita wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3.89 a stan techniczny dostępnego wyposażenia uzyskał średnią ocenę 3.34.

Na WYKRESIE 2 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku  akademickim  2014/15.  Ze względu na zmianę ankiety  nie jest możliwe porównanie ocen z wynikami lat uprzednich.

WYKRES 2:  Średnie w roku 2014/15

wykres2

Logistyka przeprowadzenia ankietyzacji

Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie  rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też  i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni.  Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli  były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć  pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę, aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji  oceny wyników  kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.

Całkowita efektywność ankietyzacji

Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia  jest różna w zależności  od rodzaju zajęć i liczności grupy.  Mniejszą  efektywność odnotowuje się  dla dużych  grup i zajęć typu wykłady  kształtuje się ona od 30 do 70% (średnio ok. 60%) .  Dla zajęć projektowych, ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje  się na poziomie 70% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej i wszyscy obecni na zajęciach  ankiety te oddają.

Wykorzystanie wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach  Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których  omawiali  sposób prowadzenia zajęć, ich program,  oraz  materiały dydaktyczne.

Sposób prezentacji wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są  na stronach  internetowych  Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki  najsłabsze.

Najlepsze wyniki ankietyzacji  są zbliżone do  ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za  semestrach  zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.

Opracowanie: Prof. dr hab. inż. Teresa Zielińska

application/pdf Wersja PDF (134.50 kB, 29/02/2016 21:42)