Sprawozdanie z przebiegu ankietyzacji zajęć dydaktycznych w roku akademickim 2017/2018

Syntetyczne wyniki

application/pdf Wersja PDF (412.32 kB, 28/01/2019 11:16)

Semestr zimowy 2017/2018

Poddano ankietyzacji 22 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład, 12 obejmujących  wykład i ćwiczenia.  10 wykładów w języku angielskim i 4 ćwiczeń w języku angielskim i 1 lektorat. W przypadku pozostałych 10 wykładów w języku polskim, 3 ćwiczeń w języku polskim oraz 2 wykładów i 2 ćwiczeń w języku angielskim liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Zabrano również dla 7 zajęć poza wydziałem macierzystym 178 ankiet. Daje to łączną liczbę 56 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1654 ankiet, w tym 298 dotyczyło  zajęć  w języku angielskim i 37 lektoratów

Uzyskane oceny były następujące:

Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4,64
  2. Jasność kryteriów oceniania                   4,54
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,29
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,71
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,75
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,52
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,38
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,63

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,18
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3,92
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,86

Pozostałe przedmioty polskojęzyczne

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,47
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,32
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,15
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,57
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,60
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,39
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,32
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,52

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,22
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-76

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3,98
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,92

Przedmioty w języku angielskim - wykłady

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4,51
  2. Jasność kryteriów oceniania    4,48
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,28
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,67
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,72
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,42
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,51
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,62

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,34
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3,95
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,93 

Przedmioty w języku angielskim - pozostałe

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4,48
  2. Jasność kryteriów oceniania    4,45
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,17
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,56
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,61
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,55
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,55
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,69

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,40
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-76

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych  3,67
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,56

Lektoraty

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,73
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,76
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,71
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,35
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,77
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,67
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,59
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,76

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,08
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-76

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3,73
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,73

Zajęcia poza wydziałem macierzystym

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,41
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,45
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3,94
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,65
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,58
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,33
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,09
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,44

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,00
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 4,09
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 4,13

W grupie pytań  A najlepiej oceniono merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć (4,75, 4,60, 4,72, 4,61, 4,58)  – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4,65.  W następnej kolejności wysoko oceniano punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć  – 4,63, stosunek prowadzącego do studentów – 4,58, przekazywanie informacji organizacyjnych  - 4,50 jasność kryteriów oceniania  - 4,45, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.44, a dalej  umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia -  4,37, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,37. Po raz kolejny nie daje się zauważyć, iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały  oceny poniżej średniej całkowitej.

Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy   B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,20, w większości przypadków deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 (poza wykładami w języku polskim 0-2) i procentową obecność na wykładach wynoszącą  w większości przypadków 75-51%.

W grupie pytań C  średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,95, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na  3,47.

Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr zimowy

Rodzaj zajęć pyt.1 pyt.2 pyt.3 pyt.4 pyt.5 pyt.6 pyt.7 pyt.8
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład 4,64 4,54 4,29 4,71 4,75 4,52 4,38 4,63
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne 4,47 4,32 4,15 4,57 4,60 4,39 4,32 4,52
Przedmioty w języku angielskim – wykłady 4,51 4,48 4,28 4,67 4,72 4,42 4,51 4,62
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe 4,48 4,45 4,17 4,56 4,61 4,55 4,55 4,69
Przedmioty poza wydz. macierzystym 4,41 4,45 4,94 4,65 4,58 4,33 4,09 4,44
Średnia MEiL 4,50 4,45 4,37 4,63 4,65 4,44 4,37 4,58

Semestr letni 2017/2018

Poddano ankietyzacji 13 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład i 14 obejmujących  wykład i ćwiczenia,  6 wykładów w języku angielskim i 3 ćwiczenia w języku angielskim oraz 3 lektoraty. W przypadku pozostałych  3 wykładów i 3 ćwiczeń w języku polskim liczba oddanych ankiet była za mała aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 39 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1057 ankiet, w tym 204 dotyczyło  zajęć  w języku angielskim i 62 lektoratów

Uzyskane oceny były następujące:

Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4,71
  2. Jasność kryteriów oceniania                   4,67
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,48
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,75
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,82
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,60
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,57
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,68

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,39
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-76

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 4,07
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,99 

Pozostałe przedmioty polskojęzyczne

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,43
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,37
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,14
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.61
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.68
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.42
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.45
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.63

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.18
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3.64
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.70

Przedmioty w języku angielskim – wykłady

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.17
  2. Jasność kryteriów oceniania    3.91
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3.71
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.66
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.42
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.25
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.11
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.19

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.04
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych  3.96
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.94

Przedmioty w języku angielskim - pozostałe

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4.68
  2. Jasność kryteriów oceniania    4.64
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.64
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.88
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.88
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.78
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.71
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.86

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.37
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych  4.10
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 4.17

Lektoraty

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4.82
  2. Jasność kryteriów oceniania  4.85
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4.76
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4.56
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4.85
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4.82
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4.68
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4.94

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4.28
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-76

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3.80
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3.81

W grupie pytań  A najlepiej oceniono punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć (4,75, 4,61, 4,66, 4,88)  – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4,73, merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć–4,70, stosunek prowadzącego do studentów – 4,59,  możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,48, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4,46, jasność kryteriów oceniania  - 4,40, a dalej  dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,24.

Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy   B - stosunek studenta do zajęć wynosiła  4,25, w większości przypadków deklarowano, iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 0 do 2 i procentową obecność na wykładach wynoszącą  75-51%.

W grupie pytań C  średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,86, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na  3.95.

Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr letni

Rodzaj zajęć pyt.1 pyt.2 pyt.3 pyt.4 pyt.5 pyt.6 pyt.7 pyt.8
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład 4,71 4,67 4,48 4,75 4,82 4.  4,60 4,57 4,68
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne 4,43 4,37 4,14 4,61 4,68 4,42 4,45 4,63
Przedmioty w języku angielskim – wykłady 4,17 3,91 3,71 4,66 4,42 4,25 4,11 4,19
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe 4,68 4,64 4,64 4,88 4,88 4,78 4,71 4,86
Średnia MEiL 4,50 4,40 4,24 4,73 4,70 4,48 4,46 4,59

Wynik całkowity za rok 2017/18 

WYKRES 1: Średnie ocen w semestrze zimowym i letnim

wykres1

Nie ma istotnej różnicy pomiędzy ocenami uzyskanymi w semestrach zimowym i letnim (WYKRES 1), chociaż w większości przypadków wyższe średnie zaobserwowano w semestrze letnim.

Na WYKRESIE 2 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku  akademickim  2016/17 i 2017/18. Oceny uzyskane w roku akademickim 2016/17 wyższe w grupie pytań A w stosunku do roku akademickiego 2017/18, podobnie w grupie pytań B i C

WYKRES 2: Porównanie średnich w roku 2016/17 i 2017/18

wykres2

Logistyka przeprowadzenia ankietyzacji

Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni.   Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli  były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć  pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę. aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji oceny wyników  kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.

Całkowita efektywność ankietyzacji

Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia  jest różna w zależności  od rodzaju zajęć i liczności grupy.  Mniejszą  efektywność odnotowuje się  dla dużych  grup i zajęć typu wykłady  kształtuje się ona od 30 do 50% .  Dla zajęć projektowych. ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje  się na poziomie 70% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej i wszyscy obecni na zajęciach  ankiety te oddają.

Wykorzystanie wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów i Kierownikom zakładów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach  Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których  omawiali  sposób prowadzenia zajęć, ich program  oraz  materiały dydaktyczne.

Sposób prezentacji wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są  na stronach  internetowych  Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki  najsłabsze.

Najlepsze wyniki ankietyzacji  są zbliżone do  ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za  semestrach  zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.

application/pdf Wersja PDF (412.32 kB, 28/01/2019 11:16)

Opracowanie
Dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. PW