Tunel Lotniczy
Tunel lotniczy jest przeznaczony do pomiarów wagowych modeli płatów, statków powietrznych oraz pocisków i rakiet.
- Średnica przestrzeni pomiarowej: 1,05 m
- Moc silnika napędzającego: 55kW
- Maksymalna prędkość strumienia: 50 m/s
- Zakres pracy: Kąty natarcia z przedziału -35° - 35° (z możliwością poszerzenia do 45-50° kosztem kątów ujemnych), kąty odchylenia z przedziału -20° - 20°
Tunel o zamkniętym obiegu z korpusem drewnianym i otwartą przestrzenią pomiarową. Pomiary wagowe realizowane są dzięki wadze zewnętrznej (Witoszyńskiego) i wewnętrznej (żądło). Opracowane w Zakładzie na bazie platformy LabView oprogramowanie umożliwia automatyzację pomiarów (zadanie macierzy nastaw kątów natarcia i odchylenia) i zapis uzyskanych danych (w tym współczynniki) do odpowiednio sformatowanych plików tekstowych.
Na stanowisku prowadzone są badania wykorzystywane w pracach przejściowych, dyplomowych i doktorskich. Typowe zastosowanie to badania wagowe modelu
celem wyznaczenia jego charakterystyk aerodynamicznych. Przedmiotem zainteresowania są tu zarówno kompletne konstrukcje, jak i też jej wyróżnione elementy składowe, np. problematyka kształtu i rozmiaru stateczników poziomych oraz ich wpływ na statyczną stateczność podłużną i boczną całego modelu. Tunel wykorzystywany jest również do kształcenia studentów w ramach laboratoriów na przedmiocie Aerodynamika II (studia dzienne i zaoczne).
W tunelu lotniczym prowadzone są także badania związane z projektami naukowymi, jaki prace zlecone z przemysłu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------