Historia

Korzenie Zakładu

 

Tradycja obecnego Zakładu Samolotów i Śmigłowców sięga roku 1923 kiedy to na organizowanym w ramach Wydziału Mechanicznego Politechniki Warszawskiej przez profesora Czesława Witoszyńskiego Oddziale Lotniczym docent inżynier pilot Zdzisław Zych-Płodowski rozpoczął wykłady z budowy płatowców i mechaniki lotu, inaugurując działalność Katedry Budowy Samolotów i Mechaniki Lotu, której został kierownikiem.
W 1928 roku Katedrę Budowy Samolotów i Mechaniki Lotu objął inż. Gustaw Andrzej Mokrzycki, po dwuletniej praktyce w biurze konstrukcyjnym w wytwórni “Samolot” w Poznaniu. Na podstawie literatury francuskiej G. Mokrzycki opracował podręcznik “Teoria i budowa samolotów”, wydany w latach 1925-26, który przyczynił się do zaproponowania mu katedry.
W okresie przedwojennym asystentami Katedry Budowy Samolotów i Mechaniki Lotu byli znani konstruktorzy: S. Rogalski, S. Wigura, S. Prauss, F. Janik, a od 1933 roku na 1/4 etatu L. Dulęba, K. Korsak, A. Majcherczyk i J. Zbrożek.
Zniszczenie gmachów Politechniki Warszawskiej oraz rozproszenie kadry uniemożliwiło natychmiastowe wznowienie zajęć po wojnie. W grudniu 1944 roku przyjęto ze tymczasową siedzibą PW będzie Lublin. W roku 1945 siedzibę Wydziału Mechanicznego przeniesiono do Łodzi do czas stworzenia odpowiednich warunków w Warszawie. W grudniu 1945 roku ostatecznie wznowiono zajęcia na Wydziale Mechanicznym w Warszawie. Dziekanem został przybyły z Anglii prof. Płużański. Przyjęto czteroletni czteroletni program studiów z kierunkami: energetyczno-konstrukcyjnym, komunikacyjnym, lotniczym, technologicznym i uzbrojenia. Wykłady z budowy samolotów w charakterze zastępców profesorów podjęli Władysław Fiszdon i Franciszek Misztal.
W 1951 roku podjęta została decyzja o połączeniu kilku wydziałów Politechniki Warszawskiej z odpowiednimi wydziałami Szkoły Inżynierskiej im. H. Wawelberga i S. Rotwanda. Szkoła ta posiadała bardzo długa tradycję gdyż powstała w 1895 roku i dzięki pozycji średniej szkoły mechaniczno- technicznej mogła funkcjonować w czasie okupacji, skupiając grono świetnych wykładowców i reprezentowała wysoki poziom.
W 1965 roku Katedra Budowy Samolotów, kierowana przez prof. Franciszka Misztala składała się z dwóch zakładów: Zakładu Konstrukcji Samolotów i Zakładu Technologii Płatowców.
W roku 1970 na podstawie decyzji władz centralnych miała nastąpić likwidacja przemysłu lotniczego w Polsce w związku z czym zabroniono kształcenia w kierunkach lotniczych.Wydział MEiL zmienił nazwę na Mechaniczny Energetyki Cieplnej i formalnie zlikwidowano Zakład Konstrukcji Samolotów przenosząc jego kadrę do Zakładu Wytrzymałości Materiałów i Konstrukcji, a kadry Zakładu Technologii Płatowców do Międzywydziałowego Instytutu Inżynierii Materiałowej.
Szczęśliwie w maju 1971 roku zarządzenie o likwidacji specjalności lotniczych odwołano i wydział wrócił do starej nazwy MEiL, a na czele reaktywowanego Zakładu Budowy Samolotów, który przemianowano na Zakład Samolotów i Śmigłowców stanął prof. Leszek Dulęba .