Strona główna » MEiL » Wydział »
Historia
Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa powstał na jesieni 1960 roku z połączenia wydziałów: Mechanicznego Konstrukcyjnego i Lotniczego.
Przed połączeniem obydwu wydziałów Wydział Mechaniczny Konstrukcyjny był bardzo mocny, miał swoje bogate tradycje, wysoko kwalifikowaną kadrę profesorów o poważnym dorobku naukowym i o ugruntowanej pozycji w kraju i za granicą. Miał też kilka unikatowych specjalności.
Wydział Lotniczy był wydziałem młodym, czerpał z dorobku Instytutu Aerodynamicznego, miał w swym składzie profesorów Sekcji Lotniczej Wydziału Mechanicznego PW i zebrał grupę profesorów i docentów ze Szkoły Wawelberga i Rotwanda. Miał stosunkowo młodą kadrę, nowoczesną przeżywającą burzliwy rozwój specjalność . W kraju przeznaczano w tym czasie duże nakłady na rozwój przemysłu lotniczego. Zainteresowanie ze strony społeczeństwa, zapewniało dopływ na studia zdolnej młodzieży, wynikało z przedwojennej tradycji i ze wspomnień o roli lotnictwa w II wojnie światowej.
Powstał Wydział MEiL łączący dobre tradycje i nowoczesność, nauki podstawowe i stosowane. Na pozór dwie różne dziedziny nauki i techniki miały teraz tworzyć wspólny organizm i realizować wspólny program kształcenia studentów. Energetyka cieplna i jądrowa, której produkty ważą setki ton i lotnictwo, gdzie konieczność zwiększenia masy elementów samolotu o kilogram powoduje ból głowy konstruktora.
Trudno obecnie, po 40 latach dociec, kto był inspiratorem tego połączenia, Pomijając względy polityczne, a mając na uwadze względy merytoryczne, można uznać że za połączeniem optowała grupa profesorów o szerokich poglądach, która uznała, że nowy wydział ma grupować specjalności wymagające zaawansowanych technologii, zaawansowanych metod modelowania matematycznego, podejścia systemowego, procesów optymalizacyjnych, zaawansowanych metod eksperymentalnych.
Pierwszym dziekanem nowoutworzonego Wydziału MEiL był prof. Władysław Fiszdon i jemu Wydział na pewno wiele zawdzięcza. Był on zwolennikiem kształcenia magistrów inżynierów z głębszym przygotowaniem w zakresie przedmiotów podstawowych a ograniczenia przedmiotów technologicznych. Myśl ta została zrealizowana dopiero w latach siedemdziesiątych, gdy z wydziału MEiL odeszły zespoły związane z inżynierią materiałową i technologią mechaniczną.
Tekst jest częścią bogatego opracowania autorstwa prof. dr hab. inż. Jacka Stupnickiego.
Zdjęcia Instytutu Aerodynamicznego z 1927 r.
Jest to dzisiejszy Gmach Aerodynamiki, mieszczący się przy ul. Nowowiejskiej 24 (adres przedwojenny: ul. 6 Sierpnia 50).
(zdjęcia zamieszczone dzięki uprzejmości Pana Ryszarda Mączewskiego, administratora serwisu http://www.warszawa1939.pl)
Epitafia profesorów i docentów, którzy pracowali na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej od 25 listopada 1960 roku
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|