Sprawozdanie z przebiegu ankietyzacji zajęć dydaktycznych w roku akademickim 2012/2013

Syntetyczne wyniki

Semestr zimowy 2012/2013

Poddano ankietyzacji 50 przedmiotów obejmujących wykład, lub wykład i ćwiczenia, 27 zajęć typu ćwiczenia  lub laboratoria oraz 3 zajęcia typu lektoraty (lektoraty były poddane też rozłącznie ankietyzacji w gestii Studium Języków Obcych).

Daje to łączną liczbę 80 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 2548 ankiet, w tym 1708 dotyczyło wykładów, czy też wykładów łącznie z ćwiczeniami.

Najlepiej oceniono stosunek prowadzących do studentów (pyt.3) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4.51 (4.435 odpowiedni semestr ubiegłego  roku),  w tym słabej wypadły  ćwiczenia i laboratoria  4.29 (4.42 ubr.), w następnej kolejności wysoko oceniano formalne aspekty prowadzenia zajęć (pyt.4) – 4.4  (4.3 ubr.), zawartość merytoryczną przedmiotów  (pyt.1) – średnia z ocen wynosi tutaj 4.37 (4.255 ubr). Niewiele gorzej oceniono sposób prowadzenia zajęć (pyt.4) – 4.4 (4.3 ubr.). oraz atrakcyjność prowadzenia zajęć (pyt.2)  - średnia 4.22 (4.055 ubr.).. Najsłabiej studenci ocenili warunki prowadzenia zajęć (pyt.5) – 3.91 (4.065 ubr.) oraz swoje zaangażowanie  w zajęcia  (pyt.6)– średnia 3.93 (4.02 ubr.).

W tym semestrze, inaczej niż zazwyczaj,  przeciętnie wyższe oceny uzyskały wykłady a nie ćwiczenia i laboratoria (odpowiednio: 4.41, 4,24, 4,45, 4.4, 3.91, 3.93 , w odniesieniu do 4.29, 4.09, 4.46, 4.35, 3.94, 3.92  dla laboratoriów lub ćwiczeń)

Semestr letni 2012/2013

Poddano ankietyzacji 42 przedmioty obejmujące wykład i  wykład oraz  ćwiczenia,  22 zajęcia  obejmujące ćwiczenia oraz laboratoria, 16 zajęć prowadzonych w języku angielskim oraz  4 lektoraty.

Daje to łączną liczbę 84 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 2796 ankiet, w tym 1568 dotyczyło wykładów, czy też wykładów łącznie z ćwiczeniami a  293 zajęć prowadzonych w języku angielskim.

Najlepiej oceniono stosunek prowadzących do studentów  (pyt.3) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj -  4.52  (ub. r. 4.45) – w tym najsłabiej wypadły wykłady i wykłady z ćwiczeniami  4.34, a najlepiej  lektoraty 4.77.w następnej kolejności wysoko oceniono 

formalne aspekty prowadzenia zajęć (pyt. 4)  – 4.27 (ub. r. 4.31)  w tym  najlepiej wypadły  lektoraty -  4.56, a najsłabiej wykłady lub wykłady z ćwiczeniami –4.09. Kolejne oceny to: - zawartość merytoryczna przedmiotów  (pyt 1) - 4.18  (ub.r. 4.275)  w tym najlepiej wypadły ćwiczenia -  4.38 a najgorzej wykłady  4.09,  - sposób prowadzenia zajęć( pyt.2)  - 4.16 (4.185 ub.r) – w tym najlepiej ćwiczenia 4.39, a  najsłabiej wykłady lub wykłady z ćwiczeniami 3.96, zaangażowanie  w zajęcia (pyt.6)  – 3.8 (4.005 ubr.) w tym  najsłabsze zaangażowanie w wykłady, warunki prowadzenia  zajęć  (pyt.5) –3.78 (4.05 ubr),  w tym najlepiej warunki prowadzenia zajęć w języku angielskim – 4.08, najsłabiej warunki prowadzenia lektoratów 3.59.

W tym semestrze podobnie jak  wielu semestrach  okresu ubiegłego  dało się zauważyć iż w pytaniach 2,3,4  (sposób prowadzenia zajęć)  przeciętnie wyższe oceny uzyskują te zajęcia, gdzie wymagany jest bliższy kontakt prowadzącego ze studentem (czyli  ćwiczenia, laboratoria, lektoraty):

Prawidłowość tą nasz Wydział zauważył już w uprzednich latach – wskazuje ona,  iż bliższy kontakt prowadzącego ze studentami w mniejszych grupach studenckich skutkuje  lepsza oceną wszelkich aspektów prowadzenia zajęć.

Wynik całkowity za rok 2012/13

Najlepiej oceniono stosunek prowadzącego  do studentów (pyt.3)  – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4.515 (ub.r. 4.44) PW- 4.47,  w następnej kolejności wysoko oceniano zawartość merytoryczną przedmiotów (pyt.1) – średnia z ocen – 4.46 (ub. r.  4.226) PW – 4.285, formalne aspekty prowadzenia zajęć (pyt.4)– średnia z ocen wynosi tutaj 4.33 (ub.r. 4.305) PW – 4.34.  Niewiele gorzej oceniono  atrakcyjność prowadzenia zajęć (pyt.2)  - średnia 4.19 (ub.r. 4.167) PW -  4.195. Słabiej studenci ocenili swoje zaangażowanie  w zajęcia (pyt.6) – średnia  3.87 (ub.r. 4.02) PW - 4.04. Warunki prowadzenia zajęć  (pyt.5) zostały ocenione najgorzej  - 3.78 (3.93ubr) – PW – 4.04.

Na WYKRESIE 1 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku  akad 2011/12  i 2012/2013. W roku 2012/13 daje się zauważyć wzrost ocen  z wyjątkiem pytania  dotyczącego  zaangażowania  studentów.

Logistyka przeprowadzenia ankietyzacji

Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie  rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też  i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni.  Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli  były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć  pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę, aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji  oceny wyników  kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.

Wykorzystanie wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach  Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których  słabiej oceniani pracownicy omawiali  sposób prowadzenia zajęć, ich program,  oraz  materiały dydaktyczne.

Osoby o większym doświadczeniu dydaktycznym i lepszych  wynikach ankietyzacji udzielali rad, zgłaszali uwagi.

Ogólnie rzecz biorąc w dłuższym horyzoncie czasowym  zauważa się  stopniowe, powolne podwyższanie się wyników ankietyzacji z wyjątkiem punktu dotyczącego  warunków prowadzenia zajęć oraz  samooceny studenckiej. W tym przypadku  nie dysponujemy  mechanizmami,  prowadzącymi to poprawy tej  oceny  poza dążeniem do zdobycia funduszy na poprawę infrastruktury oraz  polityką przyjmowania  coraz lepszych kandydatów na studia. 

Wykres 1213

Sposób prezentacji wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu  instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są  na stronach  internetowych  Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki  najsłabsze.

Najlepsze wyniki ankietyzacji  są zbliżone do  ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu w semestrach zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.

Efektywność ankietyzacji

 

Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia  jest różna w zależności  od rodzaju zajęć i liczności grupy.  Mniejszą  efektywność odnotowuje się  dla dużych  grup i zajęć typu wykłady  kształtuje się ona od 30 do 70% (średnio ok. 60%) .  Dla zajęć projektowych, ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje  się na poziomie 70% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej i wszyscy obecni na zajęciach  ankiety te oddają.

 
application/pdf Wersja PDF (56,80 kB, 14/12/2013 19:17)