Strona główna » MEiL » Wydział » Wydziałowy System Zapewniania Jakości Kształcenia (WSZJK) » Ankietyzacja »
Ankietyzacja 2019/2020
SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU ANKIETYZACJI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020
Syntetyczne wyniki
Semestr zimowy 2019/2020
Przeprowadzono ankietyzację w formie papierowej. Poddano ankietyzacji 26 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład, 22 obejmujących ćwiczenia i laboratoria. 8 wykładów w języku angielskim i 2 lektoraty. W przypadku pozostałych 8 wykładów w języku polskim, 2 ćwiczeń w języku polskim oraz 2 wykładów w języku angielskim liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Zabrano również dla 2 zajęć poza wydziałem macierzystym 45 ankiet. Daje to łączną liczbę 60 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1796 ankiet, w tym 218 dotyczyło zajęć w języku angielskim i 25 lektoratów
Uzyskane oceny były następujące:
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 4,60
- Jasność kryteriów oceniania 4,57
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,37
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,72
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,70
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,45
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,33
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,56
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 4,11
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
- Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51
Pytania C:
- Wyposażenie sal dydaktycznych 3,81
- Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,77
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 4,41
- Jasność kryteriów oceniania 4,45
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,05
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,51
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,43
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,39
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,09
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,53
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 4,17
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
- Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51
Pytania C:
- Wyposażenie sal dydaktycznych 3,93
- Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,95
Przedmioty w języku angielskim – wykłady
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 4,33
- Jasność kryteriów oceniania 4,33
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,21
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,55
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,55
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,26
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,30
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,41
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 4,14
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
- Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51
Pytania C:
- Wyposażenie sal dydaktycznych 4,18
- Stan techniczny dostępnego wyposażenia 4,16
Lektoraty
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 4,69
- Jasność kryteriów oceniania 4,53
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,58
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,63
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,75
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,60
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,53
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,75
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 4,29
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
- Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-76
Pytania C:
- Wyposażenie sal dydaktycznych 3,87
- Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,63
Zajęcia poza wydziałem macierzystym
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 4,46
- Jasność kryteriów oceniania 4,36
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3,56
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,55
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,01
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 3,96
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 3,58
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,18
W grupie pytań A najlepiej oceniono punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć – 4,63. W następnej kolejności wysoko oceniano, merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć – 4,58, stosunek prowadzącego do studentów – 4,52, przekazywanie informacji praktycznych - 4,51, jasność kryteriów oceniania - 4,50, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,40, a dalej umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia - 4,24, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,23. Po raz kolejny nie daje się zauważyć, iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały oceny poniżej średniej całkowitej.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,31, w większości przypadków deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach i ćwiczeniach w języku polskim wynoszącą 75-51%, a w przypadku przedmiotów z lektoratów 100-76%.
W grupie pytań C średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,89, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na 3,87. Wyposażenie wydziału zdecydowanie lepiej ocenione zostało w grupie przedmiotów anglojęzycznych.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr zimowy
Rodzaj zajęć
|
pyt.1 pyt.1
|
pyt.2
|
pyt.3
|
pyt.4
|
pyt.5
|
pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 4,60 | 4,57 | 4,37 | 4,72 | 4,70 | 4,45 | 4,33 | 4,56 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4,41 | 4,45 | 4,05 | 4,51 | 4,43 | 4,39 | 4,09 | 4,53 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4,33 | 4,33 | 4,21 | 4,55 | 4,55 | 4,26 | 4,30 | 4,41 |
Przedmioty poza wydz. macierzystym | 4,46 | 4,36 | 3,56 | 4,55 | 4,01 | 3,96 | 3,58 | 4,18 |
Średnia MEiL | 4,51 | 4,50 | 4,23 | 4,63 | 4,58 | 4,40 | 4,24 | 4,52 |
Semestr letni 2019/2020
Ankietyzację przeprowadzono w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu USOS, ankietyzację umożliwiono dla wszystkich przedmiotów prowadzonych na Wydziale w semestrze letnim 2019/2020. Poddano ankietyzacji 18 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład i 48 obejmujących ćwiczenia i laboratoria, 6 wykłady w języku angielskim i 2 ćwiczenia w języku angielskim. W przypadku pozostałych 280 wykładów i pozostałych zajęć liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 74 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1628 ankiet przedmiotów spełniających kryteria ankietyzacji i 1952 dla przedmiotów nie spełniających kryteriów ankietyzacji, czyli sumarycznie zebrano 3580 ankiet.
Uzyskane oceny były następujące:
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 3,99
- Jasność kryteriów oceniania 3,96
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,20
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,29
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,50
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,02
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,09
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,29
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 3,9
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (2,31)
Pytanie
W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,31 (raczej wpływa na poziom)
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 4,29
- Jasność kryteriów oceniania 4,17
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,17
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,57
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,60
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,36
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,36
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,55
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 4,28
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (3,36)
Pytanie
W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,52 (raczej wpływa na poziom)
Przedmioty w języku angielskim – wykłady
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 4,09
- Jasność kryteriów oceniania 4,05
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,09
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,26
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,18
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,10
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,15
- Stosunek prowadzącego do studentów 4,15
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 3,98
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (3,69)
Pytanie
W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,62 (raczej wpływa na poziom)
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe
Pytania A:
- Przekazywanie informacji praktycznych 2,92
- Jasność kryteriów oceniania 3,50
- Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3,06
- Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 3,28
- Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 3,28
- Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 3,29
- Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 3,22
- Stosunek prowadzącego do studentów 3,20
Pytania B:
- Stosunek studenta do zajęć 3,60
- Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (4,13)
Pytanie
W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,03 (raczej wpływa na poziom)
W grupie pytań A najlepiej oceniono punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć - średnia ocena wynosi tutaj 4,58, stosunek prowadzącego do studentów – 4,52, merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć – 4,51, jasność kryteriów oceniania - 4,48, przekazywanie informacji praktycznych – 4,46, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,39, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4,16, a dalej dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,14.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,15, w większości przypadków deklarowano, iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4.
W semestrze letnim zajęcia prowadzone były głównie zdalnie, w ankietach (pyt.8) wyrażono opinię, że prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna raczej wpływa na ich poziom zajęć.
W grupie pytań dotyczącego sposobu kontaktowania się prowadzącego zajęcia ze studentami przeważały odpowiedzi:
- prowadzenie prezentacji w czasie rzeczywistym;
- udostępnianie nagrań prezentacji;
- przesłanie materiałów do samodzielnej nauki np. prezentacji PowerPoint, skryptów;
- prowadzenie konsultacji poprzez komunikatory, e - mail itd.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr letni
Rodzaj zajęć
|
pyt.1 pyt.1
|
pyt.2
|
pyt.3
|
pyt.4
|
pyt.5
|
pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 3,99 | 3,96 | 4,2 | 4,29 | 4,5 | 4,02 | 4,09 | 4,29 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4,29 | 4,17 | 4,17 | 4,57 | 4,6 | 4,36 | 4,36 | 4,55 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4,09 | 4,05 | 4,09 | 4,26 | 4,18 | 4,1 | 4,15 | 4,15 |
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe | 2,92 | 3,5 | 3,06 | 3,28 | 3,28 | 3,29 | 3,22 | 3,2 |
Średnia MEiL | 4,46 | 4,48 | 4,14 | 4,58 | 4,51 | 4,39 | 4,16 | 4,52 |
Wynik całkowity za rok 2019/2020
WYKRES 1: Średnie ocen w semestrze zimowym i letnim
Oceny w semestrze letnim, są niższe w stosunku do ocen semestru zimowego. Różnica pomiędzy ocenami uzyskanymi w semestrach zimowym i letnim spowodowana jest prawdopodobnie przejściem na naukę zdalną (WYKRES 1).
Na WYKRESIE 2 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku akademickim 2018/19 i 2019/20. Oceny uzyskane w roku akademickim 2018/19 wyższe w stosunku do roku akademickiego 2019/20. Różnica pomiędzy ocenami uzyskanymi spowodowana jest prawdopodobnie przejściem na naukę zdalną w semestrze letnim w roku 2019/2020.
WYKRES 2: Porównanie średnich w roku 2018/19 i 2019/20
Logistyka przeprowadzenia ankietyzacji
Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni. Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę. aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji oceny wyników kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.
W semestrze letnim 2019/2020 ze względu na przejście na naukę zdalną, zdecydowano, że ankietyzacji elektronicznej poddane zostaną wszystkie przedmioty prowadzone na wydziale.
Całkowita efektywność ankietyzacji
Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia jest różna w zależności od rodzaju zajęć i liczności grupy. Mniejszą efektywność odnotowuje się dla dużych grup i zajęć typu wykłady kształtuje się ona od 30 do 50% . Dla zajęć projektowych. ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje się na poziomie 60% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej w semestrze zimowym i wszyscy obecni na zajęciach ankiety te oddają. W semestrze letnim ankiety przygotowano w formie elektronicznej.
Wykorzystanie wyników
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów i Kierownikom zakładów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których omawiali sposób prowadzenia zajęć, ich program oraz materiały dydaktyczne.
Sposób prezentacji wyników
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są na stronach internetowych Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki najsłabsze.
Najlepsze wyniki ankietyzacji są zbliżone do ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za semestrach zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.
Opracowanie
Dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. uczelni