Nowa koncepcja sterowania samolotem wysoko-manewrowym

Kierownik projektu: mgr inż. Agnieszka Kwiek

Tytuł projektu: Nowa koncepcja sterowania samolotem wysoko-manewrowym

Konkurs: PRELUDIUM (Narodowe Centrum Nauki)

Czas trwania grantu od 1.12.2011-31.05.2013

Celem projektu był badania nad nową koncepcją sterowania samolotem w konfiguracji skrzydła delta ze skrzydłem pasmowym. Najistotniejszą cechą wspomnianego konfiguracji jest generowanie dodatkowego składnika siły nośnej. Samoloty, które są wyposażone w takie skrzydło zdolne są do latania na dużych kątach natarcia. Nowa koncepcja sterowania samolotem wysoko-manewrowym zakłada sterolotki umieszczone na skrzydle głównym oraz obracane płyty brzegowe.

obr1

 

Badania skupiały się na komputerowych obliczenia charakterystyk aerodynamicznych dla samolotu wysoko-manewrowego z wychylonymi powierzchniami sterowymi. Obliczenia zostały przeprowadzone dla poddźwiękowego i naddźwiękowego przepływu z uwzględnieniem dużych kątów natarcia. Ponad to przeanalizowano kilka konfiguracji płyt brzegowych. Na podstawie otrzymanych wyników przeprowadzono analizę możliwości osiągnięcia stanu równowagi za pomocą zaproponowanej koncepcji sterowania. Podczas realizacji badań zauważono, że obrót płyty można również wykorzystać do zwiększenia maksymalnego współczynnika siły nośnej a ta metoda jest bardziej efektywna od wychylania sterolotek.

Proponowana koncepcja sterowania samolotem w konfiguracji bezogonowej jest skuteczna w szerokim zakresie prędkości. Koncepcja ta mogłaby zostać wykorzystana na przykład w załogowych pojazdach do turystyki kosmicznej, zwłaszcza w przypadku pojazdów suborbitalnych. Podczas takiego lotu pojazd musi być zdolny do lotu w szerokim zakresie prędkości.

obrazek2