MOSUPS

Dynamicznie podobny model samolotu w układzie połączonych skrzydeł

Projekt realizowany jest w ramach grantu: „Dynamicznie podobny model samolotu w układzie połączonych skrzydeł” NCBiR PBS1/A6/14/2012 przez konsorcjum w składzie: Instytut Lotnictwa, Wydział MEiL Politechniki Warszawskiej, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, MSP.

Celem projektu jest analiza właściwości samolotu bezzałogowego w układzie połączonych skrzydeł oraz jego wielokryterialna optymalizacja. Układ ten składa się z dwóch płatów nośnych o podobnej powierzchni i rozpiętości, z których jeden znajduje się nad, a drugi pod kadłubem. Obydwa te płaty łączą się ze sobą bezpośrednio końcówkami lub przy pomocy płyt brzegowych. Zastosowanie układu połączonych skrzydeł w samolocie po raz pierwszy postulował Prandtl już w 1924. Układ ten ma potencjalnie wiele zalet od redukcji oporu indukowanego począwszy, aż po redukcję masy. Niestety jest to układ znacznie bardziej skomplikowany do zaprojektowania niż konwencjonalny. Pierwsze próby jego realizacji metodami intuicyjno-eksperymentalnymi, przez różne instytucje na całym świecie, nie dały satysfakcjonującego rozwiązania. W niniejszym projekcie powstaje demonstrator samolotu w postaci dynamicznie podobnego samolotu bezzałogowego, na którym prowadzone będą próby w locie. Między innymi sprawdzone zostaną osiągi płatowca, stateczność, charakterystyki manewrowe, wrażliwość na zmianę konfiguracji płatowca do lotu. Na wydziale MEiL powstaje oprogramowanie do multidyscyplinarnej, zrównoleglonej optymalizacji, przystosowane do specyfiki samolotu w układzie połączonych skrzydeł oraz rozwijany jest elektryczny zespół napędowy samolotu.

Słowa kluczowe:

UAV, układ połączonych skrzydeł, box-wing, join-wing

Zastosowanie:

  • samolot rozpoznawczy załogowy lub bezzałogowy o dużej długotrwałości lotu
  • samolot dyspozycyjny przyszłości
    MOSUPS_GFX_20141231_01
  • latający tankowiec

Podstawowe dane samolotu:

  • rozpiętość skrzydeł - 3,0m
  • powierzchnia skrzydeł - 1,34 m2
  • masa do lotu - 24,5kg
  • prędkość minimalna - 18m/s
  • prędkość przelotowa - 25m/s
  • prędkość maksymalna - 35m/s

Publikacje:

  1. C. Galinski, J. Hajduk, M. Kalinowski, M. Wichulski, Ł. Stefanek „Inverted Joined Wing Scaled Demonstrator Programme” 551 paper in proceedings of the ICAS’2014 conference, St. Petersburg, 7-12 September 2014, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2014/data/papers/2014_0551_paper.pdf
  2. A. Dziubiński, S. Kuprianowicz, K. Surmacz, C. Galinski, J. Żółtak „Inverted Joined Wing Scaled Demonstrator Programme” 514 paper in proceedings of the ICAS’2014 conference, St. Petersburg, 7-12 September 2014, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2014/data/papers/2014_0514_paper.pdf
  3. M. Lis, A. Dziubiński, C. Galinski, G. Krysztofiak, P. Ruchała, K. Surmacz „Predicted Flight Characteristics of the Inverted Joined Wing Scaled Demonstrator” 552 paper in proceedings of the ICAS’2014 conference, St. Petersburg, 7-12 September 2014, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2014/data/papers/2014_0552_paper.pdf
  4. K. Bogdański, W. Krusz, M. Rodzewicz, M. Rutkowski „Design and Optimization of Low Speed Ducted Fan for a New Generation of Joined Wing Aircraft” 663 paper in proceedings of the ICAS’2014 conference, St. Petersburg, 7-12 September 2014, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2014/data/papers/2014_0663_paper.pdf
  5. M. Rodzewicz, K. Bogdański, P. Ruchała, M. Miller „Koncepcja i realizacja badań zespołu napędowego w tunelu aerodynamicznym”, w materiałach konferencyjnych XV Konferencji Mechanika w Lotnictwie, Kazimierz Dolny, 26-29 maja 2014
  6. D. Głowacki, M. Rodzewicz, K. Bogdański, P. Ruchała, M. Miller „Badania dynamiczne wirnika napędu otunelowanego samolotu MOSUPS”, w materiałach konferencyjnych XV Konferencji Mechanika w Lotnictwie, Kazimierz Dolny, 26-29 maja 2014
  7. C. Galinski, J. Hajduk, M. Kalinowski, K. Seneńko „The Concept of the Joined Wing Scaled Demonstrator Programme”, 146 paper in proceedings of the CEAS’2013 conference, Linkoping, 16 - 18 September 2013, pp. 244-253, http://www.ceas2013.org/images/images/CEAS2013.pdf
  8. P. Mamla, C. Galiński “Basic induced drag study of the joined-wing aircraft”, Journal of Aircraft, Vol. 46, No 4, July-August 2009, pp. 1438-1440.

Kontakt:

dr hab. inż. Cezary Galiński: cegal@meil.pw.edu.pl

dr hab. inż. Mirosław Rodzewicz: miro@meil.pw.edu.pl

dr inż. Jacek Mieloszyk: jmieloszyk@meil.pw.edu.pl