PSZCZOŁA

Opracowanie mikrosamolotów bezzałogowych „Bee” & „Cee”

Projekt zrealizowano w ramach dwóch grantów: „Bezzałogowe statki powietrzne ze skrzydłem pasmowym” NCBiR O N509 025836 2009-2012, „Badania mikro samolotu ze skrzydłem pasmowym i śmigłem pchającym” NCN 2011/01/N/ST8/07347 2012-2014.

Celem projektów było zbadanie właściwości niekonwencjonalnego mikrosamolotu w układzie delta ze skrzydłem pasmowym i śmigłem pracującym w szczelinie płata nośnego, oraz porównanie z właściwościami bardziej konwencjonalnego mikrosamolotu.

zostały optymalizacji numerycznej. Funkcją celu była maksymalna doskonałość dla prędkości przelotowej, przy wymaganych dobrych własnościach lotnych na dużych kątach natarcia w przypadku wystąpienia silnych podmuchów wiatru.

Dzięki małym rozmiarom samolot jest bardzo mobilny, a dopracowana aerodynamika mikro samolotu daje możliwość wykonywania misji przeznaczonych dotychczas dla większych systemów bezzałogowych. Płatowiec wyróżnia płynna geometria typu „blended body” i nieliniowe skręcenie skrzydła. Mikrosamoloty wyposażone zostały pełnowartościowego autopilota z możliwością stabilizacji i nawigacji. Łączność bezprzewodowa umożliwia przesyłanie danych i zmiany misji w czasie rzeczywistym w paśmie 2.4GHz. Obraz wideo rejestrowany jest w jakości HD z bezprzewodową transmisją AV w paśmie 1.2GHz. Założenia projektu zostały zweryfikowane w kilkunastu lotach w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych.

 

Zastosowanie:

  • lokalny zwiad wojskowy
    ob3
  • rozpoznanie w trakcie pożarów lasów
  • monitoring policyjny z powietrza

Słowa kluczowe:

MAV, Micro Air Vehicle, BSL, Bezzałogowy System Latający, mikrosamolot

Podstawowe dane samolotów:

  • rozpiętość skrzydeł - 0,45m
  • powierzchnia skrzydeł - 0,1m2
  • masa do lotu - 0,6-0,7kg
  • prędkość minimalna - 8m/s
  • prędkość przelotowa - 15-20m/s
  • prędkość maksymalna - 30m/s
  • zasięg radiowy - 2km
  • długotrwałość lotu - 0,5h

Publikacje:

  1. J. Mieloszyk, C. Galiński “Assessment of the Concept of a Propeller Working in a Slot in the Middle of Wing of a Micro Air Vehicle”, The Archive of Mechanical Engineering, Vol. LX, 2013, No 2, pp. 269-282, http://www.degruyter.com/view/j/meceng.2013.40.issue-2/meceng-2013-0017/meceng-2013-0017.xml 
  2. J. Mieloszyk, C. Galinski, J. Piechna, “Contra-rotating propeller for fixed wing MAV: part 1”, Aircraft Engineering and Aerospace Technology, Volume 85 issue 4 (pp. 304 - 315)
  3. J. Mieloszyk, C. Galinski, J. Piechna, J. Brzozowski  “Contra-rotating propeller for fixed wing MAV: part 2”, Aircraft Engineering and Aerospace Technology, Volume 85 issue 4 (pp. 316 - 325)
  4. C. Galinski, J. Mieloszyk, „Results in the gust resistant MAV programme” 186 paper (3.1.1) in proceedings of the ICAS’2012 conference, Brisbane, 23 - 28 September 2012, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2012/PAPERS/186.PDF 
  5. C. Galinski, J. Mieloszyk, J. Piechna „Progress in the gust resistant MAV programme” 577 paper (6.10.3) in proceedings of the ICAS’2010 conference, Nice, 19-24 September 2010, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2010/PAPERS/577.PDF 
  6. C. Galiński “Gust resistant Fixed Wing Micro Air Vehicle”, Journal of Aircraft (Engineering Note), AIAA, Vol. 43, No. 5, September-October 2006, pp. 1586-1588.
  7. C.Galinski, N.J.Lawson, R.Żbikowski “Delta wing with leading edge extension and propeller propulsion for fixed wing MAV”, paper ICAS 2004-1.10.5 (or 214.pdf) in proceedings of 24th International Congress of the Aeronautical Sciences, Yokohama – 2004, http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2004/PAPERS/214.PDF 

Kontakt:

dr hab. inż. Cezary Galiński: cegal@meil.pw.edu.pl 

dr inż. Jacek Mieloszyk: jmieloszyk@meil.pw.edu.pl