Strona główna » MEiL » Studenci » Projekty »
NERW PW Nauka Edukacja Rozwój Współpraca
W latach 2018-2023 studenci oraz nauczyciele akademiccy Wydziału MEiL mają możliwość skorzystania z bezpłatnych kursów specjalistycznych organizowanych przez Wydział.
Udział uczestników sfinansowany jest ze środków projektów „NERW PW Nauka - Edukacja - Rozwój – Współpraca” oraz „NERW 2 PW Nauka - Edukacja - Rozwój – Współpraca” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Projekt "NERW PW Nauka - Edukacja - Rozwój – Współpraca” - STUDENCI - realizacja zakończona
Kierunek Energetyka:
- szkolenia z zakresu eksploatacji instalacji elektrycznych (G1), cieplnych (G2) i gazowych (G3) zakończone egzaminem państwowym (każde w wymiarze 16h lekcyjnych) - projekt NERW
- specjalność Chłodnictwo i Klimatyzacja: szkolenie przygotowujące do uzyskania certyfikatu dla personelu w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych i substancji kontrolowanych (16h lekcyjnych) - projekt NERW
Kierunek Automatyka i Robotyka:
- szkolenia z zakresu eksploatacji instalacji elektrycznych (G1), cieplnych (G2) i gazowych (G3) zakończone egzaminem państwowym (każde w wymiarze 16h lekcyjnych) - projekt NERW
Warunkiem udziału w szkoleniach zakończonych egzaminami było:
1. posiadanie statusu studenta VI, VII semestru stacjonarnych studiów inżynierskich lub wszystkich semestrów stacjonarnych studiów magisterskich Wydziału MEiL na kierunku Energetyka lub Automatyka i Robotyka,
2. wypełnienie ankiety rekrutacyjnej
3. podpisanie oświadczenia uczestnika projektu (po zakończeniu rekrutacji),
4. wypełnienie obowiązkowego bilansu kompetencji przed szkoleniem:
Nie był dopuszczalny udział uczestnika dwukrotnie w tym samym szkoleniu w okresie trwania projektu.
Student po zakończonym kursie miał obowiązek wypełnić końcowy bilans kompetencji, sytuację na rynku pracy oraz odebrać zaświadczenie.
W latach 2018-2022 wsparciem objęto 438 studentów (110 kobiet, 328 mężczyzn), z czego kompetencje podniosło 433 studentów (108 kobiet, 325 mężczyzn).
W ramach zadania 38 projektu NERW zrealizowano:
- 387 osoboszkoleń „G1 - Urządzenia, instalacje elektryczne”
- 363 osoboszkolenia „G2 - Urządzenia, instalacje i sieci cieplne oraz inne urządzenia energetyczne”
- 364 osoboszkolenia „G3 - Urządzenia, instalacje i sieci gazowe”
- 38 osoboszkoleń „Certyfikat dla personelu w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych i substancji kontrolowanych (certyfikat w kategorii I) – (F-Gazy)”
Wszystkie szkolenia zakończone były egzaminami.
Wydatkowanie zadania wyniosło 340 895,00 zł.
Projekt "NERW2 PW Nauka - Edukacja - Rozwój – Współpraca” - STUDENCI - realizacja zakończona
Kierunek Lotnictwo i Kosmonautyka oraz Mechanika i Projektowanie Maszyn:
Szkolenie z zakresu eksploatacji instalacji elektrycznych (G1) zakończone egzaminem państwowym (w wymiarze 16h lekcyjnych) - dla studentów od IV semestru.
Kierunek Energetyka:
specjalność Chłodnictwo i Klimatyzacja: kurs z ręcznego twardego lutowania gazowego przygotowujący do egzaminu kwalifikacyjnego (20h lekcyjnych) - dla studentów od V semestru.
Nie był dopuszczalny udział uczestnika dwukrotnie w tym samym szkoleniu w okresie trwania projektu.
Student po zakończonym kursie miał obowiązek wypełnić końcowy bilans kompetencji, sytuację na rynku pracy oraz odebrać zaświadczenie
Na potrzeby ewentualnej kontroli szkolenia prowadzona była lista obecności/print screen z listą obecnych na szkoleniu osób (dotyczy szkoleń zdalnych).
Z uwagi na zmianę podstawy prawnej w zakresie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci i wymagania odnośnie posiadania wiedzy teoretycznej i praktycznej przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci rekrutacja w 2023r. na szkolenia G1 nie będzie organizowana.
Nowe przepisy poddają pod wątpliwość możliwość szkolenia studentów (biorąc pod uwagę kierunki kształcenia na Wydziale) z zakresu eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci.
W latach 2019-2023 wsparciem objęto 206 studentów (25 kobiet, 181 mężczyzn), z czego kompetencje podniosło 201 studentów (25 kobiet, 176 mężczyzn).
W ramach zadania 14 projektu NERW2 zrealizowano:
- 170 osoboszkoleń „G1 - Urządzenia, instalacje elektryczne”
- 36 osoboszkoleń „Kurs z ręcznego twardego lutowania gazowego”
Wszystkie szkolenia zakończone były egzaminami.
Wydatkowanie zadania wyniosło 133 413,00 zł.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt "NERW2 PW Nauka - Edukacja - Rozwój – Współpraca” - NAUCZYCIELE AKADEMICCY - realizacja zakończona
Oferta szkoleń dla nauczycieli akademickich:
W latach 2019-2023 nauczyciele akademiccy Wydziału MEiL mają możliwość skorzystania z bezpłatnych kursów specjalistycznych organizowanych przez Wydział w ramach zadania 23 projektu NERW2 Kursy specjalistyczne dla nauczycieli akademickich Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa.
Warunkiem koniecznym jest, aby po zakończonym kursie uczestnik przeprowadził minimum 1 semestr zajęć ze studentami I lub II stopnia z zastosowaniem nabytych kompetencji w okresie realizacji projektu (tj. do 30 czerwca 2023 r.).
W ramach zadania planowana jest organizacja niżej wymienionych kursów:
Szkolenie nr 1: Lab View Core 1
Szkolenie nr 2: Lab View Core 2
Szkolenie nr 3: Lab View Core 3
Szkolenie nr 4: Lab View Core DAQ
Szkolenie nr 5 z oprogramowania ANSYS wspomagającego obliczenia inżynierskie
Szkolenie nr 6: Szkolenie z technik wykorzystania super komputera Centrum Informatycznego Świerk
Szkolenie nr 7: Python (kurs podstawowy)
Inne szkolenia, na które zapotrzebowanie dydaktyczne zgłosi Kierownik zakładu Wydziału MEiL
Przewidywana liczba osób, które podniosą kompetencje w ramach zadania: 45 (rocznie 11-12 osób)
Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach zadania: 50 (rocznie 12-13 osób)
Regulamin udziału w szkoleniach:
Załącznik nr 1 do Regulaminu:
Załącznik nr 2 do Regulaminu:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt "NERW2 PW Nauka - Edukacja - Rozwój – Współpraca”- zadanie 35
Modyfikacja programu studiów II stopnia na kierunku Robotyka i Automatyka
W ramach zadania wsparciem objętych będzie 15 studentów, którzy zostaną zrekrutowani na stacjonarne studia II stopnia, na kierunek robotyka i automatyka na Wydziale MEiL PW, stanowiący podstawową grupę docelową.
Od lutego 2022 r. do czerwca 2023 r. studenci kierunku Robotyka i Automatyka będą mieli okazję skorzystania z zupełnie nowych lub zmodernizowanych przedmiotów, takich jak:
- Automatyzacja procesów projektowania z wykorzystaniem Pythona
Automatyzacja procesów projektowania z wykorzystaniem Pythona to nowy przedmiot na kursie magisterskim RiA. Dotyczy wykorzystania coraz popularniejszego języka skryptowego Python jako łącznika między użytymi w procesie projektowym narzędziami. Naszym celem będzie dążenie do automatyzacji zadań i kontroli przy jednoczesnym zmniejszeniu koniecznych interakcji. Poznamy podstawy języka Python, nauczymy się pisać skrypty, przetwarzać dane i wykorzystywać szeroki zakres dostępnych bibliotek.
Liczba godzin zajęć: wykład 15h, laboratorium 15h
- Cyfrowe przetwarzanie obrazów
Liczba godzin zajęć: wykład: 15 h, laboratorium 15 h
Przedmiot Cyfrowe przetwarzanie obrazów skierowany jest do osób chcących nauczyć się wykorzystania obrazów cyfrowych w zadaniach wizji komputerowej. Przedstawione zagadnienia mają na celu pomóc w nauce i zrozumieniu podstawowych oraz zaawansowanych metod stosowanych w przetwarzaniu obrazów. Przedmiot podzielony jest na dwie części. Początkowe zajęcia poświęcone są obróbce plików rastrowych i wykonywaniu m.in. takich operacji jak poprawa kontrastu, usuwanie szumu czy detekcja krawędzi obiektów w obrazie. W drugiej części zajmiemy się zastosowaniem metod klasyfikacji, detekcji i segmentacji obiektów w obrazach, korzystając m.in. ze sztucznych sieci neuronowych. Prowadzone zajęcia krok po kroku przeprowadzą studenta przez proces nauki programowania przetwarzania obrazów.
- Dynamika i sterowanie bezzałogowych statków powietrznych
Liczba godzin zajęć: wykład: 30 h
Dynamika i Sterowanie Bezzałogowych Statków Powietrznych to nowy kurs w programie studiów II-go stopnia na kierunku Robotyka i Automatyka realizowanym na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Bezzałogowe statki powietrzne to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się gałąź przemysłu lotniczego, gdzie kluczowym elementem jest interdyscyplinarne podejście do zagadnień projektowania, produkcji i eksploatacji BSP. Jedną z kluczowych dziedzin inżynierii w tym obszarze jest właśnie automatyka. Dlatego głównym celem tego przedmiotu jest przybliżenie studentom automatyki zagadnień związanych z właściwościami dynamicznymi BSP oraz metodami ich modelowania i analizy. Przedstawione zostaną również typowe struktury, zasady działania oraz metody analizy i syntezy systemów nawigacji i automatycznego sterowania lotem.
- Pracownia robotyki
Liczba godzin zajęć: laboratorium: 15 h, projekt: 15 h
Pracownia robotyki to całkiem nowy przedmiot w programie studiów magisterskich. W ramach zajęć studenci będą pracowali w małych zespołach nad rozwiązaniem złożonego zagadnienia z obszaru robotyki. Zaprojektowane przez siebie rozwiązania będą wdrażali w laboratorium robotów mobilnych lub manipulatorów przemysłowych. Wybór zagadnienia do opracowania będzie zależał od preferencji studentów. Przykładowe tematy:
- Integracja robota przemysłowego z urządzeniami peryferyjnymi (system wizyjny, taśmociąg, chwytak, zabezpieczenia).
- Wykorzystanie czujnika siły i momentu w sterowaniu robotami.
- Sterowanie robotem przy pomocy zewnętrznego komputera PC.
- Programowanie robotów z wykorzystaniem środowiska symulacyjnego.
- Realizacja zagadnienia SLAM (simultaneous localization and mapping).
- Integracja robota mobilnego z manipulatorem pokładowym i systemem wizyjnym.
- Opracowanie i implementacja systemu sterowania manipulatorem edukacyjnym.
- Budowa i oprogramowanie systemu obsługi zespołu robotów mobilnych.
- Dynamika i sterowanie robotów
Dynamika i sterowanie robotów to nowy kurs w ofercie studiów magisterskich na kierunku robotyka i automatyka na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Przedmiot jest podzielony na trzy zasadnicze części. Początkowo są omawiane zagadnienia związane z metodami planowania trajektorii manipulatorów, w tym redundantnych. W drugiej części, wykład traktuje o przyczynowo–skutkowych i energetycznych metodach modelowania dynamiki manipulatorów, w tym algorytmizacji obliczeń. Ostatni moduł łączy i wykorzystuje zdobytą wiedzę w procesie sterowania manipulatorami jako nieliniowymi obiektami dynamicznymi. Kurs jest bogato ilustrowany przykładami technicznymi a także implementacjami układów sterowania w narzędziach do komputerowo wspomaganego projektowania układów regulacji (Matlab/Simulink).
Liczba godzin zajęć: wykład: 15 h, ćwiczenia: 15 h
- Sieci komputerowe
Liczba godzin zajęć: wykład: 15 h, laboratoria: 15 h
- Druk 3D w wytwarzaniu protez kończyn
Druk 3D w wytwarzaniu protez kończyn to nowy przedmiot w programie studiów magisterskich.
Podczas wykładów zapoznasz się z:
- metodami pomiaru kształtu z wykorzystaniem skanowania 3D metodami światła strukturalnego i fotogrametrii,
- optycznymi metodami pomiaru odkształceń (CKO),
- podstawami teoretycznymi wytwarzania przyrostowego (druku 3D) w technologiach FDM, SLS, SLA i DMLS.
Ćwiczenia będą polegały na samodzielnym:
- skanowaniu 3D kończyny górnej,
- opracowaniu modelu CAD kończyny na podstawie uzyskanego skanu,
- przeprowadzeniu analiz MES projektowanej protezy,
- przygotowaniu do wytwarzania elementów protezy w wybranej technologii,
- wytworzeniu i obróbce elementów protezy.
Liczba godzin zajęć: wykład: 30 h, laboratorium: 30 h
- Programowanie w ROSW
W czasie zajęć z przedmiotu programowanie w ROS studenci zdobywają niezbędną wiedzę i kompetencje do samodzielnego tworzenia systemów sterowania robotów przy użyciu uniwersalnego narzędzia wspomagające go programowanie, jakim jest Robot Operating System (ROS). Formuła oparta o laboratorium zapewnia optymalne dla procesu uczenia praktyczne utrwalanie i weryfikowanie zdobywanej wiedzy na bieżąco. Studenci zapoznają się nie tylko z narzędziami dostarczanymi wraz ROS, ale i poznają uniwersalne paradygmaty projektowe, które przyświecały jego twórcom. Dzięki temu przedmiot stanowi istotną bazę dla innych metod programowania robotów wykorzystujących podejście komponentowe.
Liczba godzin zajęć: laboratorium: 30 h
- Roboty autonomiczne
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz zagadnieniami sterowania ruchem robotów autonomicznych. Zostaną omówione zagadnienia sztucznej inteligencji, wykorzystywane w robotyce mobilnej w celu umożliwienia samodzielnego działania robotów. Zostaną przedstawione zaawansowane metody budowania mapy otoczenia robota oraz poszukiwania położenia robota na mapie, co w nowoczesnych systemach robotycznych przebiega równocześnie. Zaprezentowane będą także nowoczesne sposoby planowania ścieżki robota. Kolejnymi zagadnieniami będą problemy związane z pracą zespołową kilku robotów, jak również współpraca robota z człowiekiem. Opisane będą też różne rozwiązania techniczne robotów autonomicznych, między innymi roboty kroczące oraz roboty miniaturowe. Przedstawione zostaną także aktualne kierunki prac badawczych w zakresie robotyki oraz możliwe zastosowania robotów autonomicznych.
Liczba godzin zajęć: wykład: 30 h
- Sztuczna inteligencja
Przedmiot sztuczna inteligencja skierowany jest do wszystkich studentów i ma na celu przedstawienie sztucznej inteligencji jako interdyscyplinarnej dziedziny wiedzy, ale także jako istotnego elementu współczesnego świata. Dziedziny fascynującej swą różnorodnością, dysponującej ogromnymi zasobami modeli, metod i narzędzi. Dziedziny wirtualnej, ale mającej coraz bardziej realny wpływ na funkcjonowanie cywilizacji, a nawet na ludzką mentalność.
Przedmiot składa się z dwóch części:
Część pierwsza: wykład mający na celu zaznajomienie studentów ze sztuczną inteligencją, przedstawienie jej istoty, struktury, historii, zagadnień filozoficznych i etycznych z nią związanych, jak również pokazanie jej wpływu na funkcjonowanie społeczeństw i życie codzienne ludzi. Omówione zostaną podstawowe dziedziny sztucznej inteligencji, przede wszystkim uczenie (w tym głębokie) i sztuczne sieci neuronowe, a także logiki klasyczne i rozmyte, reprezentacje wiedzy, systemy eksperckie, wnioskowanie probabilistyczne, sieci wnioskowań decyzyjnych, elementy lingwistyki matematycznej, algorytmy poszukiwań i inne.
Część druga: laboratorium mające na celu zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności dotyczących wybranych metod i narzędzi sztucznej inteligencji.
Liczba godzin zajęć: wykład: 25 h, ćwiczenia 5 h
Zmodernizowany program kształcenia na kierunku robotyka i automatyka na Wydziale MEiL jest odpowiedzią na oczekiwania rynku pracy w zakresie pożądanych kompetencji absolwentów oraz rosnące zapotrzebowanie pracodawców na dobrze wykształconych specjalistów w dziedzinie robotyki i automatyki.
Szczegółowych informacji nt. zmodernizowanego programu kształcenia na kierunku robotyka i automatyka udzielają: dr hab. inż. Marek Wojtyra, prof. uczelni – opiekun kierunku Robotyka i Automatyka oraz dr inż. Andrzej Chmielniak z Zakładu Teorii Maszyn i Robotów.
Wartość zadania 35: 108 900 zł, w tym dofinansowanie z UE: 91 780,92 zł
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt NERW PW
W latach 2018-2022 w ramach zadania 38 objętych wsparciem będzie 400 studentów Wydziału MEiL.
Zapis na szkolenia zobowiązuje do zdania egzaminu, a udział w zajęciach poprzedzony jest obowiązkowym bilansem kompetencji.
W latach 2018-2021 w ramach projektu NERW kompetencje podniosło ponad 312 studentów Wydziału, którzy wzięli udział w 11 szkoleniach specjalistycznych.
Wartość zadania: 475 024,00 zł, w tym dofinansowanie z UE: 400 350,23 zł
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wytyczne udziału w szkoleniach w ramach zadania 38 NERW
Projekt NERW2 PW
W latach 2019-2022 w ramach zadania 14 oraz 23 objętych wsparciem będzie 220 studentów oraz 50 nauczycieli akademickich Wydziału MEiL.
Wartość zadania 14: 248 457,00 zł, w tym dofinansowanie z UE: 209 399,56 zł
Wartość zadania 23: 264 352,00 zł, w tym dofinansowanie z UE: 222 795,87 zł
Zapis na szkolenia zobowiązuje do ukończenia kursu i zdania egzaminu, a udział w zajęciach poprzedzony jest bilansem kompetencji.
Wytyczne udziału w szkoleniach w ramach zadania 14 NERW2
Kontakt w sprawie szkoleń:
mgr inż. Paulina Chrobocińska
Pełnomocnik Dziekana ds. funduszy strukturalnych
tel. 234 5170
paulina.chrobocinska@pw.edu.pl