Ankietyzacja 2019/2020

SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU ANKIETYZACJI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020

Syntetyczne wyniki

application/pdf Wersja PDF (370,47 kB, 21/10/2021 12:22)

Semestr zimowy 2019/2020

Przeprowadzono ankietyzację w formie papierowej. Poddano ankietyzacji 26 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład, 22 obejmujących  ćwiczenia i laboratoria.  8 wykładów w języku angielskim i 2 lektoraty. W przypadku pozostałych 8 wykładów w języku polskim, 2 ćwiczeń w języku polskim oraz 2 wykładów w języku angielskim liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Zabrano również dla 2 zajęć poza wydziałem macierzystym 45 ankiet. Daje to łączną liczbę 60 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1796 ankiet, w tym 218 dotyczyło  zajęć  w języku angielskim i 25 lektoratów

Uzyskane oceny były następujące:

Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4,60
  2. Jasność kryteriów oceniania                   4,57
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,37
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,72
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,70
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,45
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,33
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,56

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,11
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3,81
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,77

Pozostałe przedmioty polskojęzyczne

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,41
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,45
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,05
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,51
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,43
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,39
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,09
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,53

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,17
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3,93
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,95

Przedmioty w języku angielskim – wykłady

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4,33
  2. Jasność kryteriów oceniania    4,33
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,21
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,55
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,55
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,26
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,30
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,41

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,14
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 75-51

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 4,18
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 4,16

Lektoraty

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,69
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,53
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,58
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,63
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,75
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,60
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,53
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,75

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,29
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 0-2
  3. Procentowa obecność na wykładzie (o ile dotyczy) 100-76

Pytania C:

  1. Wyposażenie sal dydaktycznych 3,87
  2. Stan techniczny dostępnego wyposażenia 3,63

Zajęcia poza wydziałem macierzystym

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,46
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,36
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3,56
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,55
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,01
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 3,96
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 3,58
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,18

W grupie pytań  A najlepiej oceniono punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć  – 4,63. W następnej kolejności wysoko oceniano, merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć – 4,58, stosunek prowadzącego do studentów – 4,52, przekazywanie informacji praktycznych  - 4,51, jasność kryteriów oceniania  - 4,50, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,40, a dalej  umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia -  4,24, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,23. Po raz kolejny nie daje się zauważyć, iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały  oceny poniżej średniej całkowitej.

Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy   B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,31, w większości przypadków deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach i ćwiczeniach w języku polskim wynoszącą 75-51%, a w przypadku przedmiotów z lektoratów 100-76%.

W grupie pytań C  średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,89, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na  3,87. Wyposażenie wydziału zdecydowanie lepiej ocenione zostało w grupie przedmiotów anglojęzycznych.

Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr zimowy

Rodzaj zajęć

 

pyt.1 pyt.1

 

pyt.2

 

pyt.3

 

pyt.4

 

pyt.5

 

pyt.6 pyt.7 pyt.8
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład 4,60 4,57 4,37 4,72 4,70 4,45 4,33 4,56
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne 4,41 4,45 4,05 4,51 4,43 4,39 4,09 4,53
Przedmioty w języku angielskim – wykłady 4,33 4,33 4,21 4,55 4,55 4,26 4,30 4,41
Przedmioty poza wydz. macierzystym 4,46 4,36 3,56 4,55 4,01 3,96 3,58 4,18
Średnia MEiL 4,51 4,50 4,23 4,63 4,58 4,40 4,24 4,52

Semestr letni 2019/2020

Ankietyzację przeprowadzono w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu USOS, ankietyzację umożliwiono dla wszystkich przedmiotów prowadzonych na Wydziale w semestrze letnim 2019/2020. Poddano ankietyzacji 18 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład i 48 obejmujących ćwiczenia i laboratoria, 6 wykłady w języku angielskim i 2 ćwiczenia w języku angielskim. W przypadku pozostałych  280 wykładów i pozostałych zajęć liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 74 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1628 ankiet przedmiotów spełniających kryteria ankietyzacji i 1952 dla przedmiotów nie spełniających kryteriów ankietyzacji, czyli sumarycznie zebrano 3580 ankiet.

Uzyskane oceny były następujące:

Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  3,99
  2. Jasność kryteriów oceniania                   3,96
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,20
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,29
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,50
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,02
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,09
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,29

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 3,9
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (2,31)

Pytanie

W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,31 (raczej wpływa na poziom)

Pozostałe przedmioty polskojęzyczne

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych   4,29
  2. Jasność kryteriów oceniania  4,17
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,17
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,57
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,60
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,36
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,36
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,55

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 4,28
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (3,36)

Pytanie

W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,52 (raczej wpływa na poziom)

Przedmioty w języku angielskim – wykłady

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  4,09
  2. Jasność kryteriów oceniania    4,05
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 4,09
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 4,26
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 4,18
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 4,10
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 4,15
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 4,15

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 3,98
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (3,69)

Pytanie

W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,62 (raczej wpływa na poziom)

Przedmioty w języku angielskim - pozostałe

Pytania A:

  1. Przekazywanie informacji praktycznych  2,92
  2. Jasność kryteriów oceniania    3,50
  3. Dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych 3,06
  4. Punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć 3,28
  5. Merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć 3,28
  6. Możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia 3,29
  7. Umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia 3,22
  8. Stosunek prowadzącego do studentów 3,20

Pytania B:

  1. Stosunek studenta do zajęć 3,60
  2. Liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć 2-4 (4,13)

Pytanie

W jakim stopniu prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna wpływa na ich poziom 2,03 (raczej wpływa na poziom)

W grupie pytań A najlepiej oceniono punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć - średnia ocena wynosi tutaj 4,58, stosunek prowadzącego do studentów – 4,52, merytoryczne przygotowanie prowadzącegodo zajęć – 4,51, jasność kryteriów oceniania  - 4,48, przekazywanie informacji praktycznych – 4,46, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,39, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4,16, a dalej  dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,14.

Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy   B - stosunek studenta do zajęć wynosiła  4,15, w większości przypadków deklarowano, iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4.

W semestrze letnim zajęcia prowadzone były głównie zdalnie, w ankietach (pyt.8) wyrażono opinię, że prowadzenie zajęć w innej formie niż tradycyjna raczej wpływa na ich poziom zajęć.

W grupie pytań dotyczącego sposobu kontaktowania się prowadzącego zajęcia ze studentami przeważały odpowiedzi:

  • prowadzenie prezentacji w czasie rzeczywistym;
  • udostępnianie nagrań prezentacji;
  • przesłanie materiałów do samodzielnej nauki np. prezentacji PowerPoint, skryptów;
  • prowadzenie konsultacji poprzez komunikatory, e - mail itd.

Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr letni

Rodzaj zajęć

 

pyt.1 pyt.1

 

pyt.2

 

pyt.3

 

pyt.4

 

pyt.5

 

pyt.6 pyt.7 pyt.8
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład 3,99 3,96 4,2 4,29 4,5 4,02 4,09 4,29
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne 4,29 4,17 4,17 4,57 4,6 4,36 4,36 4,55
Przedmioty w języku angielskim – wykłady 4,09 4,05 4,09 4,26 4,18 4,1 4,15 4,15
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe 2,92 3,5 3,06 3,28 3,28 3,29 3,22 3,2
Średnia MEiL 4,46 4,48 4,14 4,58 4,51 4,39 4,16 4,52

Wynik całkowity  za rok 2019/2020

w1

WYKRES 1: Średnie ocen w semestrze zimowym i letnim

Oceny w semestrze letnim, są niższe w stosunku do ocen semestru zimowego. Różnica pomiędzy ocenami uzyskanymi w semestrach zimowym i letnim spowodowana jest prawdopodobnie przejściem na naukę zdalną (WYKRES 1).

Na WYKRESIE 2 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku  akademickim  2018/19 i 2019/20. Oceny uzyskane w roku akademickim 2018/19 wyższe w stosunku do roku akademickiego 2019/20. Różnica pomiędzy ocenami uzyskanymi spowodowana jest prawdopodobnie przejściem na naukę zdalną w semestrze letnim w roku 2019/2020.

w2

WYKRES 2:  Porównanie średnich w roku 2018/19 i 2019/20

Logistyka przeprowadzenia ankietyzacji

Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni.   Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli  były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć  pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę. aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji oceny wyników  kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.

W semestrze letnim 2019/2020 ze względu na przejście na naukę zdalną, zdecydowano, że ankietyzacji elektronicznej poddane zostaną wszystkie przedmioty prowadzone na wydziale.

Całkowita efektywność ankietyzacji

Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia  jest różna w zależności  od rodzaju zajęć i liczności grupy.  Mniejszą  efektywność odnotowuje się  dla dużych  grup i zajęć typu wykłady  kształtuje się ona od 30 do 50% .  Dla zajęć projektowych. ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje  się na poziomie 60% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej w semestrze zimowym i wszyscy obecni na zajęciach  ankiety te oddają. W semestrze letnim ankiety przygotowano w formie elektronicznej.

Wykorzystanie wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów i Kierownikom zakładów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach  Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których  omawiali  sposób prowadzenia zajęć, ich program  oraz  materiały dydaktyczne.

Sposób prezentacji wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są  na stronach  internetowych  Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki  najsłabsze.

Najlepsze wyniki ankietyzacji  są zbliżone do  ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za  semestrach  zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.

Opracowanie
Dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. uczelni

application/pdf Wersja PDF (370,47 kB, 21/10/2021 12:22)